نکاتی در ارتباط با نحوه برگزاری مراسم معرفی ویندوزفون۸

مواردی آموزنده در مراسم معرفی ویندوز فون 8 نسخه جدید سیستم عامل موبایل مایکروسافت


ناصر حاجلو 5 دیدگاه اخبار Monday, 5th November , 2012 18077 بازدید

دوشنبه ۸ آبان ساعت ۸:۳۰ دقیقه به وقت تهران نسخه جدید سیستم عامل موبایل مایکروسافت با نام ویندوزفون ۸ معرفی شد. بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها در ارتباط با ویژگی‌های خیره‌کننده این سیستم‌عامل جدید مطالبی را نوشته‌اند که من از تکرار آنها خودداری می‌کنم. دراینجا بیشتر قصد دارم راجع به خود مراسم و نحوه برگزاری آن صحبت کنم.

windows-8-official-wallpaper-axeetech

شرکت‌های بزرگ همیشه برای معرفی محصولات و نوآوری‌هایشان برنامه ویژه‌ای دارند، استیو جابزاستیو بالمر و بسیاری افراد دیگر از آنهایی هستند که واقعا هنر ارائه موفق یک محصول را می‌دانند (در ارتباط با جابز – می‌دانست). اما جدای از هنر ارائه، مواردی را در ارتباط با معرفی ویندوزفون۸ دیدم که واقعا برای من آموزنده بود و دور از واقعیت نیست اگر بگویم بهترین مراسم معرفی محصولی بود که تا بحال دیده‌ام. در زیر به بیان این دلایل می‌پردازم شما هم اگر مورد دیگری را مشاهده کردید با من در میان بگذارید.

WindoswPhone8

ما اینطور فکر می‌کنیم

ارائه دهندگان مایکروسافت (جو بلفیور و استیو بالمر) بجای بکار بردن الفاظ «بهترین در دنیا»، «بهترین تا کنون» یا سایر موارد مشابه، بارها تاکید کردند که «ما اینطور فکر می‌کنیم که این بهترین نمونه تا کنون است» و یا جملات مشابه این. گرچه چند مرتبه هم بدون استفاده از لفظ «ما اینطور فکر می‌کنیم» این جملات را استفاده کردند اما همه آن موارد، آنهایی بودند که از این حیث از آن اطمینان داشتند. کنفرانس معرفی آیفون ۵ را به یاد بیاورید. «نازک‌ترین تلفن همراه ساخته شدن تا کنون در جهان» و با این جمله اپل فقط و تنها فقط به همه مخاطبانش بی‌احترامی کرد چرا که همان موقع تلفن همراه موتورولا این عنوان را در اختیار داشت. مایکروسافت حتی در جایی اعلام کرد

«اگر نگوئیم که سخت‌افزارهای بکار رفته در تلفن‌های هوشمند مجهز به ویندوزفون۸، بهترین سخت‌افزارهای حال حاضر بازار هستند، بی‌تردید جزو بهترین‌ها هستند»

اشاره به برنامه‌ها

مایکروسافت می‌داند که مردم بخاطر پشتیبانی نرم‌افزاری یک سیستم‌عامل به آن روی خوش نشان می‌دهند و خودش دست بکار شده و بهترین‌های سایر پلتفرم‌ها را پیاده‌سازی کرده ۴۶ برنامه از ۵۰ برنامه محبوب تمام پلتفرم‌های دنیا اکنون در ویندوزفون۸ قابل استفاده هستند. این یعنی بدون اینکه به آندروید یا آی.او.اس بی احترامی کند، یک برگ برنده رو کرده. هر دو سیستم‌عامل رقیب دارای تعداد بسیار بیشتری از برنامه‌های مختلف هستند، اما بعضی از برنامه‌ها صرفا روی یکی از این دو پلتفرم کار می‌کند، مایکروسافت بهرتین‌های این دو پلتفرم را به ویندوزفون۸ آورده تا با این وجود که از حیث تعداد برنامه ازآنها عقب‌تر است، از نظر دارا بودن بهترین برنامه‌ها از هر دو پلتفرم رقیب جلوتر باشد.

WindoswPhone8

برنامه‌های اختصاصی

اما برای تولید این بهترین برنامه‌ها مایکروسافت مثل همیشه بجای اینکه خودش تولیدکننده باشد، SDK تولید برنامه‌های ویندوزفون۸را به شرکت‌های ثالث داده تا خود آنها با آموزشی که از مایکروسافت گرفته‌اند اقدام به پیاده‌سازی برنامه‌های خودشان کنند. مایکروسافت بخوبی از رقبای اپل و گوگل به نفع خودش استفاده کرد، و با همکاری با آنها و جای دادن آنها در قلب سیستم‌عامل اختصاصی خودش رقبای آنها را به آغوش کشید.

رنگ بندی

مایکروسافت بدون اینکه مستقیما رنگ‌بندی سیاه و سفید آیفون را مورد حمله قرار دهد، با تغییر رنگ پس‌زمینه سالن، و صفحه‌نمایش‌هایی که اسلایدها روی آن پخش می‌شدند رنگ‌های متفاوت کاشی‌ها (Tile) و گوشی‌های ویندوزفون را به رخ حریفان کشید. مایکروسافت حتی تصویری از شباهت ظاهری گوشی‌های آندرودیدی و آی.او.اسی را نشان داد و بعد به تنوع مثال نزدنی رنگ‌بندی ویندوزفون۸ پرداخت، اینکه هر کسی می‌تواند صفحات متفاوتی داشته باشد و اینکه هیچ دو گوشی‌ای در دنیا به یک شکل نخواهد بود، درست مثل اثر انگشتان دست.

WindoswPhone8

پشتیبانی از برنامه‌های آینده تولیدکنندگان و همکاران

در زمان معرفی، دائما تصاویری از ویندوزفون‌های متفاوت (با ذکر آنها و مشخصات کلیدی‌شان) نشان داده شد، اما نکته جالب این بود که یکی از گوشی‌ها (سامسونگ اتیو اودیسه)، که صرفا زمان معرفی آن مشخص بود در صفحه نمایش ظاهر شد و با اینکار مایکروسافت نه تنها نشان داده که چگونه از سیاست‌های بازاریابی همکارانش حمایت می‌کند، بلکه نشان داد که بزودی تلفن‌های هوشمند دیگری نیز معرفی خواهند شد. و این تنوع بیشتر خواهد شد.

WindoswPhone8

حضور کودکان

در بخش کوتاهی از مراسم معرفی، سه کودک روی صحنه آمدند و مایکروسافت در عمل نشان داد که قابلیت جدیدی که معرفی کرده چقدر قابل اطمینان است و از حس همدردی حضار در سالن (که عموما خبرنگاران بودند و مایکروسافت نیاز به این حس همدردی بود) به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. هم جو خشک ارائه محصول را شکست و هم اطمینان خاطر را از کارکرد صحیح قابلیت معرفی شده به مخاطبانش منتقل نمود.

استفاده از هنرمندان

مایکروسافت در اقدام جالب دیگری برای جلب نظر هنرمندان و طرفدارانشان از یک هنرپیشه هالیوودی (جسیکا آلبا) استفاده کرد. نکته حائز اهمیت این بود که این هنرپیشه از کاربران قبلی آیفون بود و مایکروسافت نشان داد که حتی یک هنرمند (که هم مشغله زیاد دارد و هم مسائل خانوادگی مخصوص به خود را) برای کنترل شرایط پیچیده اطرافش از آیفون به ویندوزفون مهاجرت کرده و از این مهاجرت کاملا راضی است و با بیان این مطلب که ابزارهای متفاوتی برای مهاجرت از پلتفرم آی.او.اس به ویندوزفون فراهم شده، این اطمینان خاطر را به همه داد تا با مشاهده یک نمونه واقعی با اطمینان خاطر به این کار اقدام کنند.

WindoswPhone8

مهمترین نکته

اما با در نظر گرفتن تمام این موارد، مهمترین ویژگی این معرفی از نظر من درسی بود که مایکروسافت به سایر شرکت‌ها داد. در کنفرانس‌های مشابه سایر شرکت‌ها برای نشان دادن حجم تغییرات، مهمترین مواردی که در محصولشان بکار رفته را معرفی می‌کنند. اما مایکروسافت اصلا این کار را نکرد. مایکروسافت با اینکه برگ‌های برنده بسیاری را برای به رخ کشیدن به سایر پلتفرم‌ها داشت، اما صرفا به دلیل وجود این قابلیت‌ها در سایر پلتفرم‌ها (حالا چه خوب و چه بد) اصلا این قابلیت را معرفی نکرد.

مایکروسافت صرفا مواردی را معرفی کرد که در هیچ سیستم‌عامل موبایل دیگری موجود نیستند و انحصارا مختص به ویندوزفون۸ هستند.

مایکروسافت به سایر شرکت‌ها یادآوری کرد که بهبود یک برنامه خاص (مثل سرویس نقشه و یا …) از وظایف تولیدکننده است، و اینکه اگر این سرویس خاص را بهبود داده‌اید نباید به عنوان قابلیت جدید در کنفرانس مطرح شوند. مایکروسافت حتی با زیرکی تمام از معرفی مشخصات فنی تلفن‌های هوشمند خودداری کرد چرا که این تلفن‌ها با مشخصات مختلفی با بازار عرضه می‌شوند و مثل آیفون صرفا با مشخصات ثابت قابل استفاده نیستند. شما می‌توانید از هر تلفنی با هر مشخصات سخت‌افزاری استفاده کنید، مایکروسافت این اطمینان را داده که وقتی ویندوزفون۸ روی یک وسیله نصب شده بخوبی کار خواهد کرد.

جمع بندی

در کل همان قدر که معرفی نسخه اول آیفون برای من جذاب بود و نکات بسیاری از معرفی آن آموختم، پس از چند سال معرفی ویندوزفون۸ نیز نکات بسیاری را به من آموخت. امیدوارم شرکت‌های ایرانی نیز هنگام ارائه صرفا بجای اینکه روی متن ارائه کار کنند روی مسائل جانبی آن نیز تمرکز بیشتری کنند. ویدیوی این معرفی بی‌نظیر را می‌توانید اینجا ملاحظه نمایید. نظر شما در این رابطه چیست؟



نویسنده / مترجم : ناصر حاجلو


5 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است

  1. مقاله خوبی بود ، ماکروسافت با سیاست های جدید اش ، چشم اندازهای امیدوار کننده ای ، پیش روی صنعت نرم افزار و سخت افزار قرار داده است .




  2. سمیرا
    5 November 2012

    مرسی دوست عزیز
    بسیار عالی بود




  3. مسعود درویشیان
    5 November 2012

    مایکروسافت همیشه با یه سیاست جالب و متفاوت پیش می‌ره. یکی از دلایل موفقیتش هم همینه…




  4. مهدخت
    6 November 2012

    همه ما اول جذب محصولات این شرکت ها میشیم و یادمون میره که این شرکت به این دلیل تونسته این محصول موفق را ارائه بده که از مدیریت و متخصصان برجسته ای استفاده می کنه و سیاست های بسیار درستی ارائه می کنند.

    و در ادامه مرسی از مقالتون بسیار جالب بود.




  5. MNZ
    9 November 2012

    سلام، لینک ویدئو معرفی کار نمیکنه.



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.