چگونه از فیس بوک درست و به اندازه استفاده کنیم

راه کارهایی برای استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک


محمد مهذب 19 دیدگاه کار و زندگی Tuesday, 18th December , 2012 46866 بازدید

شاید شروع فعالیت شما نیز در شبکه اجتماعی فیس بوک با یک انگیزه ساده برای در تماس بودن با دوستان و پیدا کردن همکلاسی های دوران مدرسه آغاز گردیده ولی‌ متاسفانه فیس بوک با طی‌ کردن ره صد ساله پیشرفت در یک شب آن هم با چراغ خاموش ، امروزه به عضوی جدایی ناپذیر از کار و زندگی‌ بسیاری از ما تبدیل گردیده به نحوی که حتی تصور لحظه ای بدون چک کردن فیس بوک برای ما به کابوسی ترسناک می ماند.

 راه های استفاده درست از فیس بوک - webtarget.ir

بگذارید بدون رودربایستی بگویم برای خروج یا کنترل ورود به فیس بوک چیزی بیش از قول دادن به خود و یا تصمیم‌های بدون برنامه لازم است. شاید با خود بگویید این که کار سختی نیست هروقت بخواهم صفحه فیس بوک خودرا غیر فعال کرده و یا وقت کمتری را در فیس بوک میگذرانم.

متاسفم که به شما بگویم این تصور خنده‌دار مانند مثلی‌ درباره ترک کردن اعتیاد توسط یک معتاد است که در پاسخ به این سوال که چرا ترک نمیکنی‌ گفت: ترک کردن کاری ندارد من خودم تاحالا ۱۰ دفعه ترک کردم !؟

توصیه : پیشنهاد می‌کنم سنگ بزرگ برندارید. بگذارید صفحه فیس بوک شما باز بماند. بجای غیر فعال کردن اشتراک فیس بوک خود بیایید سعی‌ کنیم استفاده از فیس بوک را بهینه کنیم . البته امیدوارم منظور شما از استفاده بهینه از فیس بوک چهار ساعت در روز نباشد. اگر موافقید حداکثر ۴۵ دقیقه یا شاید ۱ ساعت کافیست. البته نه در هر موقع، درست و به وقتش.

۱- خود را آنالیز کنید

قدم اول در حل هر مشکل شناسایی آن و باور کردن وجود آن است.بررسی کنید و ببینید که صادقانه و در هربار ورود به فیس بوک در مقابل از دست دادن وقت و زمان گرانبهای خود چه چیزی را بدست میاورید. شما به طور متناوب برای کارهایی نظیر دیدن اینکه کی‌ شما را پوک کرده ، دوستانتان چه کارهای انجام داده اند ، نوشتن استاتوس جدید و …. کارهای کم ارزش ( شایدهم بی‌ارزش) دیگر وقت خود را در فیس بوک هدر می‌دهید.حتی اگر برای کارهای برنامه ریزی شده مانند تایید یک دوست یا پاسخگویی به یک پیغام وارد فیس بوک می شوید در بسیاری مواقع باز هم وقت خود را هدر می‌دهید، البته این بار با برنامه قبلی‌ !؟

در قدم بعدی ببینید که مجموعه این کارها چند ساعت در روز از وقت شما را اشغال می‌کند. حتی اگر موقع انجام کار دیگری صفحه فیس بوک شما باز است در حالی‌ که مشغول کار دیگری هستید بخشی از مغز شما درگیر فیس بوک است پس آن زمان را نیز محاسبه کنید . دقیق ، صادق و با ماشین حساب .

حالا اهداف قبلی‌ و اصلی‌ خود را از باز کردن و استفاده از فیس بوک بر روی کاغذ بنویسید. مطمئناً همهٔ ما در بسیاری از این اهداف باهم مشترک هستیم . اهدافی از جمله بیاد آوردن تاریخ تولد دوستان ، آشنایی با دوستان جدید با علاقه‌های مشترک ، پیداکردن دوستان قدیمی‌ ، در ارتباط بودن با اقوام و دوستان در خارج از کشور و …

مطمئن شوید که امروز نیز برای رسیدن به همان اهداف از فیس بوک استفاده می‌کنید نه فقط برای فعالیت‌های بی‌ ارزشی که برای شما هیچ سودی ندارد

2- با برنامه باشید

اگر شما هم مثل من عادتی به برنامه‌ریزی ندارید امیدوارم حداقل از ارزش برنامه ریزی در کارها و تصمیم گیری ها آگاه باشید. مطمئن باشید بدون برنامه ریزی آن هم از نوع مکتوب آن همیشه یک پایه تصمیم گیری و هدف گذاری لنگ میزند ( حداقل یک پا ! )

کاغذ و خودکار را بردارید ( برنامه ریزی با مداد جز این که تفریح پاک کردن و تغییر زمان بندی و اهداف را برای شما ایجاد کند ارزش دیگری ندارد. یادم میاید زمانی‌ که برای کنکور درس میخواندم همیشه اهداف و برنامه‌های خود را در کتاب برنامه ریزی به سبک قلم چی با مداد مینوشتم تا در صورتی‌ که آنهارا نتوانستم انجام دهم حداقل بتوانم با پاک کن پاکشان کنم تا مبادا دفتر نازنینم با خط زدن‌های مکرر خراب و کثیف شود ) و در مقابل اهداف اصلی‌ که در مرحله قبل مشخص کرده‌اید بنویسید که چه مقدار زمان درهفته و در چند نوبت لازم است برای آنها وقت بگذارید.

مثلا برای دیدن و یادآوری تولد دوستانتان لازم نیست در هر روز ۵ نوبت و هر دفعه ۲۵ دقیقه در فیس بوک باشید.

  • اگر می‌بینید برای یک فعالیت در حال حاضر بیش از مقدار مورد نیاز وقت می‌گذارید در برنامه ریزی خود زمان استفاده را اصلاح کنید.
  • پیگیری برنامه ریزی میتواند میزان استفاده شما از فیس بوک را اصلاح و کنترل کند بدون آن که مجبور باشید صفحه خود را در فیس بوک غیرفعال کنید.
  • برای خود در برنامه ریزی یک محدویت زمانی‌ ایجاد کنید. من شخصا با خودم قرار گذاشته ام که تحت هیچ شرایطی قبل از ساعت ۱۰ شب وارد فیس بوک نشوم. این ایجاد محدویت شمارا در استفاده از فیس بوک منظم خواهد کرد.
  • برای مقدار زمانی‌ که در هر نوبت از فیس بوک استفاده می‌کنید نیز محدویت زمانی‌ بگذارید. اکیدأ پیشنهاد می‌کنم این محدویت را همیشه با ساعت کنترل کنید. مثلا با خود قرار بگذارید که در هر نوبت ورود به فیس بوک بیش از ۲۰ دقیقه آن لاین نباشید.
  • همیشه و همیشه مراقب باشید شما از فیس بوک استفاده کنید نه فیس بوک از شما.
  • از فیس بوک به عنوان جایزه برای خود استفاده کنید. مثلا بعد از تمیز کردن اتاقتان به خود ۲۰ دقیقه استفاده از فیس بوک جایزه دهید.

3 – و در انتها بر روی کارهای خوب دیگر تمرکز کنید

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که مدت زمان زیادی را به صورت متناوب از فیس بوک استفاده می‌کنید این مدت زمان را برای کارهای سودمند دیگر برنامه ریزی کنید.مطمئن باشید که میتوانید آنهارا جایگزین گشت و گذارهای بی‌هدف در فیس بوک کنید.

شما میتوانید با صرفه جویی در زمان استفاده از فیس بوک :

  • یک کار جدید و نیمه وقت پیدا کرده و مقداری پول پس‌انداز کنید
  • با ورزش حتی در خانه به وزن و سایز مناسب برسید
  • با دوستان اقوام و همکلاسی ها در دنیای واقعی‌ معاشرت کنید
  • یک زبان خارجی‌ جدید یاد بگیرید
  • اتاق خود را همیشه تمیز نگاه دارید
  • کتاب بخوانید
  • به موسیقی‌های خوب گوش بدهید
  • در دور‌ه های آموزشی‌ آن لاین ( که اکثرا رایگان هستند) مطالب جدید بیاموزید
  • در کارهای داوطلبانه و خیریه شرکت کنید
  • و کلی‌ کار خوب و سودمند دیگر . . .

مطمئناً موافقید که تمامی این کارها از وقت گذرانی در فیس بوک سودمند تر ند.پس برای تغییر در زندگی‌ و استفاده بهینه از فیس بوک امروز تصمیم بگیرید . ( لطفا تصمیم گیری را به شنبه آینده موکول نکنید )



نویسنده / مترجم : محمد مهذب

کارشناس نرم افزار ، طراح و برنامه نویس وب


19 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. سوران خضری
    19 December 2012

    در كل اين حرف شما كه بايد از زمانمون درست استفاده كنيم و كمتر توي فيس بوك وقت تلف كنيم درسته اما توي ايران زياد نميشه براي استفاده از فيس بوك بازه زماني خاصي رو مشخص كرد. چون يك روز سرعت اينترنت رو كندتر از روزهاي ديگه كردن، يك روز في*ل*تر شكن كار نميكنه، يك روز ميبيني مدت يك ماهه مثلا سا*كس تموم شده و … كلا مشكلاتي كه براي اينترنت توي ايران وجود داره و مهم تر از اون براي سايت هاي في*ل*تر شده
    اين باعث ميشه نتوني براي استفاده بهينه از اين سايت ها بازه زماني خاصي رو در نظر بگيري
    ممنون از نوشته تون




    • محمد مهذب
      20 December 2012

      با تشکر از نظر شما،
      علیرغم تمام این شرایط و محدویت‌ها همهٔ مادر روز وقت زیادی در فیسبوک هدر میدیم مطمئن باشید برای استفاده از فیسبوک به سادگی می تونیم برنامه ریزی کرده و با برنامه و هدف مشخص گشت و گذر در فیسبوک کم و بهینه کنیم.




  2. محمود
    21 December 2012

    من که خودم روزی 8 ساعت تو فیسبوکم بازم وقت کم میارم!

    بنظرم باید وقتشو بیشتر کنیم! ☺




  3. داوود
    21 December 2012

    به نام خدا
    سلام ؛
    آقا محمد ممنونم از مقاله واقعا خوب شما؛
    علیرغم اینکه من 5 یا 6 سالی هست که در فیس بوک عضو شدم ولی شاید تا الان سرجمع 20 ساعت تو این محیط نبودم؛ میدونید بنظرم فیس بوک براحتی محیطی است برای از دست دادن وقت باارزشی که نمیشود آنرا با هیچ هزینه ای بدست آورد؛ و متاسفانه ما ایرانی ها هم استادان خوبی هستیم در وقت کشی و از دست دادن وقتهای با ارزش خودمان.
    در مجموع ما عادت کرده ایم غالبا از هرچیزی که ممکن است به سودمان باشد، به ضررمان استفاده کنیم.
    نمی دانم شما هم همین حس من را دارید یا نه و آنهم اینکه بعد از مثلا یک ساعتی که در فیس بوک بوده اید ، حس بدی از اتلاف وقت به شما دست می دهد!!!!
    در مجموع تکنولوژِی در هر زمینه ای خوب است بشرطی که راه استفاده درست آنرا یاد بگیریم.
    موفق باشید و بازهم ممنون از مقاله خوبتان.




    • محمد مهذب
      22 December 2012

      دوست خوبم داوود جان
      باسپاس از وقتی که برای دیدن این متن گذاشتید . خوشحالم که شما درگیر این مشکل نیستید . من هم با فرمایشات شما کاملا موافقم . پاینده باشید




  4. مونا
    22 December 2012

    من فکر می کنم این بستگی داره که از هر چیزی برای چی استفاده می کنیم ؟؟؟ اگر یک کاربر معمولی هستیم و fbفقط جنبه fun داره برامون که من کاملا با ای مقاله موافقم ولی خوب fb برای بعضی ها جنبه تبلیغات داره که طبیعتا باید وقت بیشتری برای اون بگذارند…..




    • محمد مهذب
      22 December 2012

      با سپاس از درج نظر ,
      بله بدون شک کسی که در روز ساعت ها وقت در فیسبوک صرف بازاریابی و بازارسازی می کنه هیچ وقتی تلف نکرده




  5. مهسا کیانی
    22 December 2012

    مرسی مطلب جالبی بود




    • محمد مهذب
      22 December 2012

      باتشکر از شما خانم مهسا




  6. mahan
    25 December 2012

    aghaaa facebook ye Social webe ghaviye ke khayliaaam khobe faghat bayad farhange doroste estefade azash ro yad begiriim ke jadidan baraye irania dare tabdil mishe be yahoo 360 :D




    • محمد مهذب
      26 December 2012

      ماهان عزیز , باسپاس از شما
      کاملا با شما موافقم . البته به نظر من فقط ما ایرانی ها نیستم که درگیر مشکلات فیس بوک هستیم .




  7. Shaghayegh Rad
    29 December 2012

    با تشکر از مقاله شما.برای من فیس بوک بیشتر جنبه اطلاع رسانی آن مفید هست .همینکه چنین مقاله مفیدی را از همین طریق جویا شدم. البته ناگفته نماند که جنبه تفریحی آن هم همیشه وجود داشته است.




  8. سعيد
    20 March 2013

    سلام.خوبي.از راهنماي و كمكتان بسيار ممنونم.ميدونيدوقت طلاست.افسوس كه ما نميفهميم.در مجموع بسيار خوب بود.موفق باشيد.




  9. مهدی
    30 March 2013

    عالی بود




  10. کیوان
    14 April 2013

    سلام اقا محمد می خواستم از تون بپرسم من می خوام با گروه های علمی دانشگاههای آمریکا وکانادا ارتبا ط برقرار کم آیا در face book میتونم اگه میشه می تونین راهش رو بگین؟دومین مسیله ام اینه که میشه آهنگ تو فیسبوک دانلود کرد؟




  11. vahid
    10 June 2013

    کاشکی این مقاله دانلود میشد




  12. آرزو
    7 February 2017

    مقاله بسیار عالی بود.



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.