چرا باید در همایش کاربردپذیری شرکت کرد

همایش کاربردپذیری 2012 و چرا باید در این همایش شرکت کنیم ؟


ناصر حاجلو 3 دیدگاه مطالب عمومی Wednesday, 24th October , 2012 13133 بازدید

چند سالی است که کاربران ایرانی در بکارگیری وب حرفه‌ای‌تر شده‌اند. و نگرش آنها به وب و مسائل مرتبط با آن کاملا تغییر کرده است. خیلی وقت است که کاربران تفاوت بین وب‌سایت و برنامه تحت وب را فهمیده‌اند. گرچه زمانی بود که سازمان‌ها صرفا از اینکه یک وب‌سایت داشته باشند راضی و خرسند بودند، اما چند وقتی است که این دوره گذشته، دیگر حضور در وب امر جدیدی نیست و نحوه ارائه اطلاعات تبدیل به نبردی در جذب کاربران بیشتر شده است. و اینجاست که کاربردپذیری به میدان نبرد وارد می‌شود.

همایش کاربرد پذیری 2012

به همت تلاش‌های پرهام باغستانی و محمدرضا محمدعلی در برگزاری همایش‌های کاربردپذیری، این امر در بین ایرانیان فراگیرتر شده است. واژه‌ای که در سه یا چهار سال گذشته کمتر حرفی از آن شنیده میشد به همت این دوستان اکنون بیشتر شنیده می‌شود. مطالب زیادی در ارتباط با کاربردپذیری نوشته شده و یکی از آنها مطلبی است به قلم اسما کروبی که در سایت آی‌کلاب نوشته شده است، اگر این مطلب را مطالعه نکردید توصیه می‌کنم همین الآن این کار را انجام دهید. اینجا می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

کاربردپذیری جزو عوامل موفقیت هر برنامه‌ است. به بیان ساده‌تر شاخصه‌ای است که میزان سهولت کاربری یک ابزار را نشان می‌دهد. و استفاده از هر برنامه هرچقدر ساده‌تر باشد، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. جالبتر اینکه کاربردپذیری لزوما در برنامه خلاصه نمی‌شود؛ اگر مطلبی را که بالاتر اشاره کردم مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید که

لذت استفاده در لحظه و سادگی استفاده از هر محصولی، در کاربردپذیری خلاصه می‌شود.

به طور خلاصه می‌توان گفت که کاربردپذیری به اثر بخشی، بهره‌وری و رضایت کاربر در مسیر بدست آوردن هدف در یک محیط مشخص می‌پردازد. که این امر مشخص می‌کند که طراحی واسط‌های کاربری که در عین سادگی، از زیبایی کافی برای جذب کاربر برخوردار باشد، از الزامات کاربردپذیری است. اما طبق این تعریف آیا طراحان واسط کاربری تنها اشخاصی هستند که مسئول کاربردپذیری یک سایت یا برنامه هستند؟ جواب خیلی ساده و مشخص است، خیر!

همایش کاربرد پذیری 2012

توجه داشته باشید که طراحی واسط کاربری وظیفه یک تیم متشکل از گرافیست‌ها، طراحان واسط کاربری و تست‌کنندگان است، حتی خود کاربر نهایی هم در کاربردپذیر بودن نقش بسزایی دارد. مسلما برنامه‌هایی که کاربر حرفه‌ای دارند در رساندن یک مفهوم به کاربر، کار ساده‌تری دارند نسبت با آنهایی که کاربر عام دارند و قرار است در هر شرایطی کار کنند.

همین پاراگراف بالا بحث‌های زیادی در بر خواهد داشت و نظرات متفاوتی در این مورد وجود دارد و دقیقا نه تنها به همین دلیل است که باید با شرکت در همایش کاربردپذیری این مفاهیم را برای خود جا بی‌اندازیم. بلکه با شرکت در این همایش با الزامات، استانداردها و تعاریف صحیح کاربردپذیری آشنا شویم.

همایش‌ها همیشه محلی برای به اشتراک گذاری و آشنایی با متخصصین و افراد خبره هستند. جایی هستند برای آشنایی با استانداردهای روز. خوشبختانه همایش کاربردپذیری امسال نه تنها در ارتباط با کاربردپذیری در وب است بلکه بطور تخصصی کاربردپذیری در برنامه‌های مالی را مورد بررسی قرار خواهد داد. من به شخصه به دلایلی که پیشتر بیان کردم در این همایش ثبت‌نام کردم و از شما هم می‌خواهم اگر تا کنون اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اید این کار را انجام دهید تا ضمن حمایت از این رویداد باعث تداوم برگزاری آنها شویم. این همایش امسال برای سومین مرتبه و در ۱۸ آبان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار خواهد شد. از مواردی که باعث برجسته شدن این همایش می‌شود آن است که این همایش همزمان با برگزاری جهانی این رویداد برگزار می‌شود و بر اساس آنچه در سایت رسمی کاربردپذیری آمده، ایران از معدود کشورهاییست که در آسیا و خاورمیانه اقدام به برگزاری همایش آن می‌کند.

امیدوارم شاهد همایش‌های مشابه بیشتری در ایران باشیم تا علاوه بر بالا بردن سطح کیفی و دانش تیم‌های تولید نرم‌افزار، بتوانیم ایران را در سطح جهانی به عنوان قطب استانداردسازی منطقه مطرح‌تر کنیم.

برای ثبت نام در این همایش باید به سایت این همایش http://www.usabilityday.ir مراجعه کنید. هزینه ثبت‌نام ۲۵ هزار تومان ناقابل است که واقعا مبلغ ناچیزی است. برای ثبت نام هم می‌توانید از این لینک استفاده کنید.



نویسنده / مترجم : ناصر حاجلو


3 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. adabaz
    24 October 2012

    سلام.خسته نباشید.
    خوش به حالتون.
    ای کاش تو شهر ما (تبریز) هم همچین همایشی بود!




  2. پونیشا
    24 October 2012

    به امید دیدار و پیدا کردن دوستان جدید.




  3. آرمان
    26 October 2012

    حیفه
    به خدا حیفه یعنی اگه میزاشتن جمعه بهتر نبود؟ پنجشنبه مدرسه نمی زاره بیایم :(



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.