چگونه نقشه ای برای محتوا و مطالب وب سایت ایجاد کنیم؟

با استفاده از استراتژی تولید محتوا ، میتوانید محتوای مناسب تری برای وب سایت ایجاد نمائید


مهدخت یافتیان 14 دیدگاه اصول طراحی وب سایت , بهینه سازی وب سایت Saturday, 19th January , 2013 33214 بازدید

نقشه ی محتوا و مطالب وب سایت یک تکنیک بصری است و برای کمک به سازماندهی و درک محتوای وب سایت ها، استفاده می شود. این تکنیک ساده، ارزشمند ترین بخش استراتژی تولید و استفاده درست از محتوا ومطالب صفحات وب می باشد . در این مطلب سعی شده است در مورد اهداف استفاده از نقشه راهنمای مطالب وب و چگونگی ایجاد آن نکات کاربردی، ارائه شود:

 نقشه راهنمای محتوای وب - webtarget.ir

نقشه ی راهنمای محتوا ومطالب وب سایت ها چیست؟

نقشه ی راهنمای محتوا، درست شبیه نقشه ذهنی mind mapsاست، اما روی محتوای متنی وب سایت ها متمرکز است و به ما درایجاد و توسعه ذهنیت، روی محتوای صفحات وب، قبل از انتشار در وب سایت اصلی، کمک می کند.

به طور مشخص ، نقشه راهنمای محتوا، برای ایجاد دید بهتر، در مورد محتوایی است که به اهداف مشتری و کاربران سایت کمک می کند. در واقع این نقشه راهنمای مطالب وب سایت از لحاظ محتوایی مثل یک وب سایت کامل قبل از انتشار مطالب می باشد و این امکان را میدهند که با درک کمبود ها و با استفاده از فرصت ها، از استراتژی گسترش محتوای وب سایت در جهت ارتقاء هر چه بیشتر کیفی و کمی وب سایت ها، استفاده کنید.

در این راهنما به دو مورد از انواع این نقشه های محتوا می پردازیم:

  • نقشه راهنمای محتوای سایت برای رسیدن به اهداف( اهداف مشتری و اهداف کاربر سایت).
  • نقشه راهنمای محتوای سایت برای مطالب دیگر.

هنگام ایجاد نقشه راهنمای مطالب، باید روی کاربردی بودن این نقشه تمرکز کرد. نقشه ای که به راحتی توسط اعضای تیم طراحی، درک و به سادگی اجرا شود.

نکته: نقشه راهنمای محتوای وب سایت ممکن است منجر به درگیری ذهنی و پیچیدگی شود. ایجاد نقشه راهنما باید سریع و ساده باشد ( مانند تکنیک طوفان مغزی Brain storming) .

توجه داشته باشید این نقشه مانند نقشه سایت نیست بلکه در واقع تسلط بر روی محتوای صفحات وب به صورت صحیح و کاربردی است.

چرا بهتر است یک نقشه راهنمای مطالب وب ایجاد کنیم؟

اولین و مقدم ترین هدف ایجاد نقشه راهنمای محتوا ، کمک به توسعه محتوا و متمرکز شدن روی، اهداف سایت در ایجاد محتوایی تاثیر گذار با بیشترین بازدهی می باشد.

چرا بهتر است از نقشه راهنمای محتوای مطالب استفاده کرد؟
نقشه راهنمای محتوا، به شما در انتخاب تکنولوژی مورد نیاز کمک می کند.

با داشتن یک دید عالی در مورد احتیاجات و محتوای وب سایت خود می توانیم تصمیمات زیرکانه ای در مورد نوع و نحوه انتخاب تکنولوژی های مورد استفاده در سایت اتخاذ کنیم و مطمئن باشیم که پنل مدیریت محتوایی که برای این کار در نظر گرفته شده تمام نیاز های ما را در زمینه انتشار و نمایش محتوا در بر می گیرد.

ایجاد نقشه راهنمای محتوا در ایجاد یک چشم انداز مشترک، کمک شایانی می کند.

در طی فرآیند طراحی وب سایت، اعضای یک تیم یا گروه درگیر، با یک چشم انداز و زبان مشترک، با یکدیگر در ارتباط هستند و هر یک از اعضای گروه با عضو های دیگر هماهنگ می شود . می توانید با دخیل کردن اعضای مختلف تیم و بررسی نظرات و ایده های آنها علاوه بر ارائه نقشه محتوای جامع تر، بر هماهنگی بین افراد تیم هم بیافزائید.

ایجاد نقشه راهنمای محتوا، به تشخیص کمبودها ، نقایص و مطالب جایگزین کمک می کند.

با توانایی تجسم کردن محتوا شما میتوانید به صورت بالقوه به تشخیص کمبودهای هر بخش و قسمت هایی که لازم است با مطالب بهتری جایگزین شود، بپردازید.

برای شروع، چه چیزی نیاز دارید:

در زیر به نکاتی که برای شروع طرح ریزی یک نقشه راهنمای محتوای وب سایت، نیاز دارید، پرداخته شده است:

  • درک اهداف تجاری:درک کامل اهداف تجاری مشتریان فقط با شناخت کامل مشتری و اطلاع کامل از آنچه از وب سایت کسب می کنند، امکانپذیر است.
  • درک نوع کاربری کاربران:درک شما از آنچه مشتریان نیاز دارند و باید از مراجعه به وب سایت بدست بیاورند و درکل علت اینکه آنها به این وب سایت مراجعه می کنند، می باشد.
  • درک احتیاجات محتوایی:درک کامل از نیاز ها و محدودیت ها لازم در زمینه تولید محتوا و استفاده از تکنیک های مناسب در ارائه و نمایش این محتوا ، می باشد ( برای مثال شکل کاری، تکنیکی، از نظر قانونی و غیره)

در صورتی که می خواهید از این تکنیک روی وب سایت های فعلی یا روی وب سایت هایی که طراحی مجدد می شوند استفاده کنید، لازم است ابتدا به تجزیه و تحلیل محتوای فعلی بپردازید، زیرا محتوا فعلی در ایجاد و ارائه محتوای جدید به شما کمک می کند و مدت زمانی را که باید برای این کار صرف کنید را به حداقل کاهش میدهد.

ابزار ایجاد نقشه راهنمای محتوای سایت

به عقیده من ابزاری که برای ایجاد نقشه محتوا استفاده می کنید، مهم نیست، شما می توانید این نقشه را با استفاده از مداد شمعی روی دیوار آشپزخانه هم ایجاد کنید. اما خیلی بهتر است که این نقشه را با ابزارهای بر پایه وب ایجاد نمائید. این کار به شما این اجازه را میدهد که به سرعت اطلاعات لازم را برای بقیه افراد تیم ارسال کنید.

ایجاد نقشه راهنمای مطالب در جهت رسیدن به اهداف کاربران

ارتباطات بخش های دو نقشه اولیه مطالب وب سایت ( نقشه محتوای مطالب بر اساس اهداف کاربران و مشتریان) باید به صورت خطی در نظر گرفته شوند. این بدین معناست که هر لیبل یا عنوان، مربوط به یک متن با موضوع متفاوت اما مرتبط خواهد بود. باید اعتراف کرد که این نقشه ها اصلا شبیه هیچ نقشه راهنمای سایتی نیست و بیشتر شبیه دو فهرست مشابه یکدیگر هستند

اولین نقشه، محتوای مطالب را به سمت اهداف مشتری هدایت می کند. نقشه دوم، محتوای مطالب را به سمت اهداف کاربران سایت هدایت می کند.

ایجاد نقشه راهنمای مطالب وب سایت بر اساس اهداف مشتری

ما می توانیم اهداف تجاری مشتریان را بوسیله محتوایی که برای به بدست آوردن آن اهداف تولید می کنیم، هدایت کنیم.

با ایجاد این راهنما، می توان اهداف تجاری مشتریان را در قالب محتوا تعیین کرد و سیاست سایت را بر اساس آن پایه گذاری نمود.

در زیر یک نمونه راهنمای مطالب وب سایت که بر پایه اهداف مشتری در نظر گرفته شده است، نمایش داده شده است:

 content mapping- webtarget.ir

ایجاد نقشه راهنمای محتوا بر اساس هدف کاربران سایت

نقشه بعدی ، نقشه راهنمای محتوا و مطالب وب سایت بر اساس اهداف کاربران است. مثلا کاربری که وارد سایت می شود از نظر محتوایی نیاز به چه اطلاعاتی دارد ؟ یا چه اطلاعاتی به بهترین نحو کاربر را در رسیدن به هدف نهایی اش یاری می رساند؟

در زیر یک نمونه راهنمای مطالب وب سایت که بر پایه اهداف کاربران در نظر گرفته شده است، نمایش داده شده است:

 content mapping- webtarget.ir

نقشه های راهنمای مطالب وب سایت به چه منظور ایجاد می شوند؟

همانطور که در مثال بالا مشاهده کردید اهداف کاربران و مشتریان از محتوا و مطالب وب سایت، نتایج متعددی را به همراه دارد. دریافت این نتایج بسیار عالی است زیرا هر چه این بازخورد ها (feedback) بیشتر باشد، ما را در امتحان بیش از یک روش در انتخاب شیوه ارائه مطالب، در کسب نتیجه مطلوب و رسیدن به هدف یاری می رساند.

شما دو نکته از نقشه های راهنما ی محتوا، می توانید برداشت کنید:

  • محتوای نقشه ها در واقع لیستی از مطالبی است که در حال حاضر می توانید در سایت از آنها به آسانی استفاده کنید.
  • پیدا کردن عناوین اصلی برای دسته بندی مطالب:خیلی ساده، مثل انتخاب عنوان ” بخش پشتیبانی ” یا ” بخش سوالات متداول”.

ایجاد نقشه راهنمای مطالب وب سایت (از یک مطلب به مطلب دیگر).

این نقشه به ارتباط یک مطلب با مطالب دیگر توجه دارد، دقیقا مانند ارتباط بین محتوا و بخش های یک سایت واقعی . مسئله مهم این است که باید به این ارتباطات توجه کنید و بدانید که محتوای کدام بخش با بخشهای دیگر در ارتباط است.ارتباط بین محتوای یک بخش با محتوای بخشهای دیگر می تواند باعث تقویت تاثیر آنها در رسیدن به اهداف شود.

در زیر تصویری از نقشه راهنما و نحوه ارتباط بین محتوای بخش ها نمایش داده شده است:

 content mapping- webtarget.ir

در ادامه باید چه کار کرد؟

برای کسب بیشترین بازده از یک نقشه راهنمای محتوای وب برای اولین بار، نکاتی در زیر بیان شده که بهتر است به کار بسته شود:

  • از افراد مختلف بخواهید که به آنها نگاهی بیاندازند از دیگر اعضای تیم بخواهید که به نقشه راهنمای محتوای وبی که ایجاد کرده اید نگاهی بیاندازند. این بازنگری باعث می شود دیگر افراد درگیر این پروژه، دید بهتری نسبت به عملکرد و موضوع سایت کسب کنند و باعث می شود نظرات زیادی در این مورد بدست آورده و روی این عملیات بازخورد (Feedback) داشته باشید .
  • در انتخاب تکنولوژی برای ایجاد وب سایت از نقشه راهنمای مطالب استفاده کنید.بازسازی و تجسم اینکه مطالب روی وب سایت به چه صورت منتشر خواهد شد، به تصمیم ما در انتخاب تکنولورژی های لازم در توسعه وب سایت کمک خواهد کرد. ( مانند اینکه از چه پلت فرمی یا از چه اسکریپتی برای نمایش مطلب استفاده خواهد شد)

همیشه نقشه راهنمای مطالب وب سایت را به روز نگه دارید.

خیلی دور از ذهن به نظر می رسد که تا زمان حیات وب سایت و در حین پیشرفت فرایند توسعه وب ، نقشه راهنمای مطالب وب سایت بدون تغییر بماند و نیاز به تکامل نداشته باشد.

بنابراین باید به صورت مداوم و با ایجاد هماهنگی بین اهداف تجاری و محتوای موجود وب سایت و محتوای قابل اضافه، به طور دائم در سایت فعالیت نمائید.

برگرفته از مطلبی با عنوان : How to Create Content Maps for Planning Your Website’s Content



نویسنده / مترجم : مهدخت یافتیان

4 سال است به عنوان مدیر پروژه در زمینه طراحی وب سایت فعالیت دارم و مطالب و ترجمه های بسیاری در این رابطه تهیه کردم.


14 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. قاسم
    20 January 2013

    من اصلا نفهمیدم منظورتون چیه…

    کاش که یک مثال هم میزدید




    • مهدخت یافتیان
      21 January 2013

      در طراحی وب سایت معمولا محتوا اهمیت کمتری داره. ما اول گرافیک سایت را آماده می کنیم و بعد CMS را انتخاب می کنیم بدون اینکه حتی بدونیم محتوای این وب سایت چی هست و بعد از مشتری می خواهیم که محتوا را برامون ارسال کنه تا توی سایتش قرار بدیم یا اینکه بهش می گیم که خودش بره و اطلاعاتش را به روز کنه. حالا این مقاله داره توضیح میده که محتوای وب سایت خیلی مهم بهتر است قبل از راه اندازی وب سایت یا در حین اون نقشه راهنمای محتوای مطالب را اماده کنیم این نقشه باید دو هدف را درنظر بگیره :
      1- هدف کاربری که میاد توی سایت و میخواد از وب سایت استفاده کنه
      2- هدف مشتری از اینکه می خواد این وب سایت را راه اندازی کنه

      دو تا مثال هم راجع به نحوه رسم این نمودار ها کشیده شده و همانطور که توی مطلب توضیح داده شده شما می تونید هر مدلی که دلتون می خواد این نقشه ها را تهیه کنید

      به این نوع فعالیت سیاست یا استراتژی مدیریت محتوا می گویند




  2. فرشته
    21 January 2013

    جالب و مفید بود. ایده ی خوبیه



  3. با سلام،
    بسیار پر محتوا و عالی بود.
    این مقاله واقعا کمک بزرگی در پروژه ها خواهد کرد.
    خیلی خوشحالم که در مقاله ها مثال های بسیار خوبی به همراه لینک می زنید. خیلی ممنون.




  4. اونترنت
    2 April 2013

    خیلی ممنونم




  5. محسن طحانیان
    10 July 2013

    سلام خسته نباشید
    من تازه با وب سایت شما اشنا شدم واقعا آموزش های عالی و پرمحتوایی رو اینجا قرار دادید
    با تشکر




  6. مرتضی
    15 July 2013

    بسیار کاربردی . مفید بود




  7. حسن احمدی
    14 August 2013

    با سلام خدمت شما دوست عزیر
    مطلبی که قرار دادید بسیار عالی و مناسب بو د و شخصی که عهده دار این مسئولیت در شرکت است باید بسیار حرفه ای و انعطاف پذیر باشد زیرا مسئول ایجاد ساختار محتوایی است که منجر به بهبود سئو و ارتباطات بین صفحات و در آخر یک قالب خوب که کاربر را در رسیدن به اهداف در سایت یاری می کند




  8. مصطفی
    3 November 2013

    با سلام و احترام من چگونه می توانم برای سرویس وبلاگدهی خودم نقشه ایجاد کنم

    ممنون میشم ارگ توضیح بدید




  9. مصطفی
    3 November 2013

    با سلام و احترام من چگونه می توانم برای سرویس وبلاگدهی خودم نقشه ایجاد کنم

    http://www.youblogs.ir




  10. سئو
    9 June 2014

    تشکر بابت این مطلب بسیار عالی




  11. فرهاد
    1 August 2016

    خیلی متشکرم خانم مهدخت یافتیان
    امیدوارم همیشه منشع خیر و آگاهی برای دیگران باشی




  12. کوچ
    9 January 2019

    خیلی عالی استفاده بردیم



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.