پنج تجربه در طول یک پروژه

پنج گام برای کسب تجربه در طول یک پروژه


مهدخت یافتیان 5 دیدگاه اصول طراحی وب سایت , کار و زندگی Saturday, 20th August , 2011 21386 بازدید

همه طراحان وب که به صورت انفرادی کار می کنند با یک سناریوی مشترک مواجه هستند و آن شانس داشتن پروژه ای است که باید از تکنیک یا موضوعات جدیدی که قبلا اجرا نکرده اند ، استفاده کنند . مثلا ادیت کردن یک ویدئو برای وب سایت یا ایجاد وب سایت برای موبایل.
هر موضوعی که باشد برای افزایش توانایی و قابلیت های شما ارزش دارد .

در این مقاله در مورد چگونگی کسب مهارت و تجربه در جهت پیش برد اهداف ، در طول یک پروژه و نحوه برخورد مناسب با مشتری در صورت نداشتن مهارت خاص در مورد یک پروژه مطالبی ارائه خواهد شد .

1- پروژه را بررسی کنید و با توانایی های خود بسنجید

برای انجام یک پروزه باید اول بخشها و قسمت های مختلف آن پروژه را کاملا درک کنید تا بتوانید تشخیص دهید که در انجام کدام بخش ناتوان هستید و در انجام کدام قسمت توانایی بیشتری دارید . با یک نگاه کلی به پروژه و بررسی آن متوجه می شوید که آیا این کار شدنی است یا خیر . با خودتان رو راست باشید .

زمانی را صرف خواندن وبلاگ ها، کتاب و خود آموز ها و مطالب مربوط به تکنیک های آن موضوع کنید. در مورد جزئیات نگران نباشید به کلیات بپردازید. این سوالات را از خود بپرسید تا به جواب بهتری برای تصمیم گیری برسید :

  • آیا شما اعتماد به نفس انجام این کار را دارید؟
  • چه مدت زمان طول می کشد که شما کاملا به مطالب جدید موجود در آن پروژه مسلط شوید؟
  • آیا شما به نرم افزار یا سخت افزار جدیدی احتیاج دارید؟
  • آیا می توانید به حس دودلی و شک خودتان غلبه کنید؟
  • آیا این مطلب چیزی هست که شما دوست دارید امتحانش کنید و آن را یاد بگیرید؟

2- تصمیم گرفتن در مورد انجام کار

فقط این حس که شما می توانید، دلیل بر انجام آن کار نمی باشد.

تصمصیم گیری در مورد مطالعه و یادگیری مطلب جدید فقط برای پشت سر گذاشتن این پروژه نیست بلکه باید ببینید که دورنمای اهداف شما به کدام سمت هدایت می شود.آموختن معمولا یک سرمایه گذاری قابل توجه وقت و انرژی است چه به صورت آموزش رسمی و یا چه به صورت آزمون و خطا . آموختن دانش جدید مثل یک ماشین است که احتیاج به تعمییر و نگهداری همیشگی و سوختگیری منظم دارد که همه این کارها به صرف زمان و انرژی نیاز دارد . برای انجام یک پروژه جدید ، آموختن مهارت جدید نسبت به مهارت های آزمایش شده و ثابت دارای ریسک است.

در زیر سوالاتی وجود دارد که شما را در تصمیم گیری برای اینکه بدانید کسب مهارت جدید برای پروژه ای ارزش پذیرفتن ریسک و صرف زمان برای یادگیری مهارت جدید را دارد یا خیر کمک خواهد کرد .

آیا کسب این مهارت جدید توانایی های شما را تا اندازه ای که معقول باشد ، افزایش می دهد ؟

اگر درخواست برای آن موضوع زیاد باشد و به بدست آوردن کارهای بیشتر در آن زمینه منجر شود و برای شما سودآور باشد در این صورت سرمایه گذاری درستی را انجام داده اید . شما به یادگیری مطلبی پرداخته اید که بازگشت مالی مناسبی را خواهد داشت.

ولی اگر در این پروژه بخواهید یک زیان برنامه نویسی جدید را یاد بگیرید که از آن استفاده نمی شود و یا تقاضایی برای کارهای بعدی ندارد در این حالت منبع اشتباهی را انتخاب کرده اید .

بله شما می خواهید که پروژه خود را پشت سر بگذارید ولی در آینده چه؟

خوب اگر این مهارت شما را در بازار قابل عرضه نمی نماید بهتر است که با یک شخص دیگری که این مهارت را دارد برای انجام آن قرارداد ببندید و یا از انجام این پروژه سر باز بزنید و روی مهارت هایی که به توانایی شما می افزاید تمرکز کنید.

آیا شما جائی را در برنامه خود برای مطالعه قرار داده اید؟

آموختن احتایج به تمرکز و صرف زمان دارد و وقتی شما مهارتی را آموختید باید مطمئن شوید که برای استفاده از آن دارای درک درستی هستید.مثلا اگر مهارت جدیدی که با آن مواجه هستید کد های html ایمیل تمپلیت باشد ، یاد گیری این قسمت از کد ها شاید کار شما را راه بیاندازد ولی در بخش های دیگر برای شما کاربردی نخواهد داشت.

اگر در حال یادگیری مطلبی هستید ، سعی کنید کامل و اساسی یاد بگیرید . به چون و چرای آن آشنا شوید که بتوانید در پروژه های بعدی از آن استفاده کنید. وقتی شما در انجام کاری عجله دارید تمایل دارید که فقط روی آن بخش تمرکز و مطالعه کنید و زمان زیادی را صرف این کار می کنید اما برای استفاده در آینده از این مطلب نیاز به مطالعه مجدد پیدا خواهید کرد بنابراین باید توجه داشته باشید که همیشه زمان لازم برای مطالعه و کسب تجربه را برای خود در نظر بگیرید . این کار مانند تزریق خون تازه به رگهای شماست .

دوست دارید که به کدام مسیر بروید؟

توجه کنید اگر یادگیری مهارت جدید برای پروژه ، شما را به سمت اهدافتان سوق می دهد نترسید و پروژه را رد نکنید . شاید این پروژه شروع خوبی برای نزدیک شدن به اهدافتان باشد . اما مطمئن شوید که یادگیری شما در طول پروژه و کمبود تجربه شما در مورد انجام یک پروژه به مشتری شما صدمه نخواهد زد . مشتری تیز همانند شما به فکر انجام شدن هر چه بهتر پروژه است .

با توجه به تجربه من کسی که همه فن حریف است و در یک زمینه خاص ، تخصص ندارد نمی تواند نقشه درستی برای کار خود داشته داشته باشد. بنابراین سعی کنید در انتخاب پروژه ها و کارهای خود دقت بیشتری داشته باشید و آنها را با توجه به اهداف خود بسنجید . این کار باعث خواهد شد توانایی ها و تجربیات شما در راستای یک هدف خاص قرار گیرد و از پراکندگی تجربیات بکاهد .

3- به استفاده از کمک و راهنمایی دیگران بیاندیشید

در زمانی که وظایف شما سنگین است و زمان پایان پروژه محدود و شما مطمئن نیستید که چه باید انجام دهید ایده خوبی است که به دنبال یک کمک بگردید.پیشنهاد من این است که به دنبال یک آزاد کار با تجربه بگردید که دارای مهارتی است که شما ندارید و از او مشاوره بخواهید تا شما را برای برداشتن قدمهای صحیح اولیه راهنمایی کند. در این حالت وقتی شما به موردی برخورد کردید شما را راهنمایی و کمک می کند و نقش یک پشتیبان در اجرای پروژه را برای شما خواهد داشت.شاید این کار برای شما هزینه داشته باشد (مشتری معمولا هزینه آن را پرداخت نمی کند) اما با توجه به تجربه من این کار باعث حذف استرس شما می شود که بسیار با ارزش است.

مهمترین نکته در سپردن قسمتی از کار به شخص دیگر این است که از مهارت و توانایی او مطمئن شوید . نمونه کارهای او را ببینید و در مورد سابقه کاری او مطالعه و تحقیق کنید . شخصی را انتخاب کنید که در آن زمینه خاص از شما حرفه ای تر است و میتواند برای شما مفید باشد . از سپردن کارها به افرادی که از نظر فنی از سطح شما پائین تر هستند خودداری کنید زیرا این کار نتنها باری را از روی دوش شما بر نخواهد داشت بلکه برای شما مشکلات بیشتری را نیز ایجاد خواهد کرد . از تعهد و خوش قولی آن شخص اطمینان حاصل کنید زیرا عدم تعهد و خوش قولی میتواند پروژه شما را به بن بست برساند و تجربه ای تلخ برای شما باشد . همیشه جایی برای فرار برای خود باقی بگذارید .

4- قبل از وقوع یک موضوع آن را مطرح کنید

وقتی که مشتری در مورد کاری با شما صحبت می کند که خارج از توانایی های شما است لازم نیست که آن کار را رد بکنید اما در مورد کمبود تجربه خودتان در این زمینه با وی صحبت کنید

رو راست بودن باعث می شود که مشتری این حس را بکند که شما به منفعت او نیز فکر می کنید و دارای اعتماد به نفس بالا برای مواجه شدن با کارهای جدید می باشید .در بدترین حالت ممکن است که مشتری شخصی را با معیار های خود پیدا کند و از انجام این پروژه با شما منصرف شود ، ولی شما با این تصور که صادقانه رفتار کردید خواهید ماند . هیچ آزمایشی وجود ندارد که بگوید یک شرکت قادر به انجام کاری هست و شرکت دیگر قادر به انجام آن کار نمی باشد یا شرکتی بدون داشتن تجارب خاصی نمی تواند آن کار را انجام دهد.

از ایجاد این شبهه برای مشتریان خود که ” کاری را می توانید انجام دهید ” اما در واقع تجربه کافی در آن کار را ندارید بپرهیزید . این کار ارائه اطلاعات اشتباه است و مثل دروغ گفتن در مورد رزومه کاری غیر اخلاقی است و در بعضی مواقع جرم قضایی محسوب می گردد . البته مطمئن باشید که بزرگترین بازنده شخص شما خواهید بود .

اگر احساس کردید که مشتری تصور نادرست در مورد خدمات و تجاربی که شما ارائه می کنید دارد شانه بالا نیاندازید و سریع او را مطلع کنید . اگر روند کار به درستی پیش نرود مشتری در آخر متوجه نادرست بودن ادعای شما می شود و در صورتی که در موقعیت جدی قرار گیرد ممکن است از طریق قانونی بر علیه شما اقدام کند . از نظر قانونی اگر مطلبی نادرست به عنوان حقیقت معرفی شود ، یک واقعیت مهم پنهان شود و یا صحبتی از آن نشود، به عنوان ارائه اطلاعات نادرست در نظر گرفته می شود . در صورتی که مشتری به دادگاه مبنی بر عدم معرفی اطلاعات درست اعاده حیثیت کند دادگاه قرارداد را فسخ شده اعلام می کند و مشتری با توجه به رای دادگاه می تواند ادعای خسارت نماید . ارائه اطلاعات نادرست همیشه از روی فریبکاری نیست (در این حالت به آن ارائه اطلاعات نادرست غیر عمدی می گویند).

صادق، واضح و مراقب باشید

5- خودتان را محکم نشان دهید

خودتان را به جای مشتری قرار دهید . اگر قرار باشد پروژه ای را به شخصی دهید که در انجام بخش هایی از آن ناتوان است شما چه می کردید ؟

برای نشان دان استحکام و کارایی رعایت دو مورد زیر ضروری است:

  • 1- درست انجام گیرد
  • 2- به موقع انجام گیرد

این موارد را به عنوان باید ها برای نشان دادن توانایی خودتان در انجام پروژه در نظر بگیرید. وقتی که با مشتری مذاکره می کنید به معرفی نتایج تحقیقات، آزمایش ها و تجارت و دانش قبلی خود و تاثیر آنها در پروژه های قبلی با ارائه مستندات صحبت کنید . مثلا از این جمله استفاده کنید من با JQuery کار نکرده ام اما با جاوا اسکریپت کار کرده ام و بنابراین من نیازی ندارم برای یادگیری این مهارت از ابتدا شروع کنم.

چندین پروژه و نمونه کار قوی برای معرفی فعالیت ها و کارهای خود آماده داشته باشید. یکی از مواردی که همیشه مشکل بسیاری از افراد تازه کار محسوب میشود نداشتن نمونه کار است . سعی کنید برای خود پروژه های مختلفی را تعریف کنید و انجام دهید و به پایان برسانید . خودتان کارفرمای خودتان شوید و برای خودتان پروژه تعریف کنید . این میتواند راه حل مناسبی برای ایجاد چند نمونه کار مناسب و قابل ارائه باشد . نمونه های مناسب و حرفه ای میتواند بهترین معرف سطح و کیفیت کار شما باشد .

مشتریان بر اساس رفتار و نمونه کارها شما را انتخاب خواهند کرد . اگر شما این دو خصوصیت را داشته باشید و به نمایش موفقیت های کسب شده در پروزه های قبلی بپردازید در گرفتن پروژه های جدید موفق خواهید بود.

اگر اعتقاد دارید که بهترین هستید پس خودتان را نشان دهید .



نویسنده / مترجم : مهدخت یافتیان

4 سال است به عنوان مدیر پروژه در زمینه طراحی وب سایت فعالیت دارم و مطالب و ترجمه های بسیاری در این رابطه تهیه کردم.


5 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. محسن هاشمی
    20 August 2011

    سلام.

    مرسی خیلی مفید بود . . .




  2. علی
    24 August 2011

    سلام دوستان:
    ازتون خیلی ممنونم تلاشتون واقعا ستودنیه . خوشحالم میبینم اینقدر زحمت میکشید . موفق و پیروز و سربلند باشید که کارتون بی نقصه .




  3. بابک
    27 August 2011

    خیلی عالی بود ممنونم بابت زحمتی که برای این مقاله کشیدید.




  4. ali
    12 March 2015

دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.