هفت درخواست وحشتناك از طراحان و برنامه نویسان وب

آشنایی و مدیریت درخواست های غیر معقول از برنامه نویسان و طراحان وب


مهسا کیانی 22 دیدگاه کار و زندگی Saturday, 22nd September , 2012 48873 بازدید

دوستان ، خانواده ، فامیل و همکاران می توانند نقش بسیار مهمی در پیشرفت شغلی شما داشته باشند . زمانی که به صورت حرفه ای و جدی کار خود را شروع می کنید ، نزدیک ترین اهداف بازاریابی و مشتریان همین اطرافیان شما هستند که می توانند با سفارش های اولیه ای که به شما میدهند و حمایت هایی که از شما می کنند ، شما را در پیشرفت و موفقیت در کسب و کارتان کمک کنند .

حتی ممکن است معرفی شدن به یک مشتری مناسب توسط یکی از افراد نزدیک به شما ، زندگی حرفه ای شما را تغییر دهد !

در واقع هنگامی که شروع به بازاریابی در بین اطرافیان خود می کنید ، به صورت غیر مستقیم اعلام میکنید که به درخواستهاي آنها خوش آمد گفته ايد و شاید تنها به اين دليل كه فرصت و شانسي براي رشد مهارت هاي خود به عنوان يك طراح وب سایت یا برنامه نویس پيدا نمائید .

همه چیز خوب پیش می رود تا زمانی که ، چند سالی از شروع کسب و کار شما گذشته و امروز شاید به لطف همین اطرافیان ، مشتریان خوب و نمونه کارهای مناسبی دارید و عملا وقت شما برای پاسخگویی به این مشتریان ، بسیار مشغول است !

هفت درخواست وحشتناک از یک طراح وب سایت - webtarget.ir

تراژدی جدیدی شروع خواهد شد. دوستان و خانواده و اطرافیان که در طول سال های ابتدايي كارتان ، شما را تشويق مي كردند ، هنوز اطرافتان ايستاده و به تشويق هاي خود ادامه مي دهند، البته طبیعتا ، آنها درخواستهایی هم دارند و از طرفي دیگر باید با دو گروه دیگر نیز روبرو شوید : مشتریان و رقبای شغلی !

در صورتی که این درخواست ها ، مدیریت نشوند و پاسخ های مناسبی به آنها داده نشود ، میتوانند برای شما تبدیل به یک چالش بزرگ شوند . در ادامه به هفت مورد از شایع ترین درخواستهای وحشتناکی که از طراحان و برنامه نویسان می شود آشنا شویم .

1- نظرت را درباره وب سایت من بيان می كني؟

در نگاه اول، اين سوال مانند یک پروژه راحت پنج تا ده دقیقه اي به نظر می رسد . شخص سوال کننده ، نظر شما را مي پرسد و هر دوی شما می دانید که شما یک طراح متخصص و حرفه ای هستيد . پس شما خوشبینانه وب سایت او را ملاحظه می کنید ، و طراحی  سال 1377 را به خاطر می آورید و با وحشت تمام به نگاه کردن ادامه می دهید . پس سعی می کنید با نگه داشتن احترام شخص حاضر ، از او بخواهید که از شر مقدمه فلش سایت خود خلاص شود و در نتیجه با حالت تدافعی ناراحت کننده ای مواجه می شوید ، که در آن شخص حاضر مشاوره حرفه ای شما را رد خواهد کرد. البته ممکن است خلاف این نیز باشد و مشاوره شما بتواند بسیار در پیشرفت کاری شخص سوال کننده تاثیر گذار باشد ، اما نکته ای که وجود دارد این است که این اصلا یک کار ساده نیست و ممکن است شما را درگیر مشاوره برای یک پروژه بلند مدت کند ! البته شاید هیچ گاه تمایل نداشته باشید برای کمک به دوستتان از او حق مشاوره بگیرید اما این موضوع را در نظر داشته باشید که برآورده کردن خواسته های او شاید برای شما در برنامه ریزی کسب و کارتان ایجاد مشکل کند و طبیعتا شما چنین چیزی را نمی خواهید ! یک پاسخ مناسب و منطقی بهتر از یک رویکرد نا مشخص است !

 کشف کنید که آیا دوست شما به دنبال یک مشاوره واقعی است و یا صرفا نظرتان را می پرسد ! و همچینن سعی کنید یک رویکرد مناسب برای مدیریت زمانی برای مشاوره تعیین کنید و این موضوع را بیان کنید که وقت شما محدود است و نمی توانید وقت زیادی برای این کار بگذارید .

2- یک سایت به صورت رایگان برای من طراحی می کنید ؟

این موضوع بسیار تکان دهنده و ناراحت کننده است که بسیاری از مردم به طراحی وب سایت با عنوان “رایگان” نیازمندند. اگر شما تا به حال از معرفی خود به عنوان یک طراح وب لذت برده اید، ممکن است متوجه شده باشید که چرخه کاریتان مستقیما از سمت آشنایان و دوستانتان شروع می شود . هر کس، حتی کسانی که هیچ  محصول و یا مطلب مهمی برای گفتن ندارند، تقاضا و نیاز برای داشتن یک وب سایت را خواهند داشت. اینها کسانی هستند که، یک وب سایت به صورت رایگان می خواهند، و ممکن است شما را با امید های واهی فریب دهند : “هنگامی که من بازدید کننده ای داشته باشم، شما را به آنها معرفی خواهم کرد و یا شما را در سود حاصل از وب سایت شریک خواهم کرد !”

اینها احتمالا واژه های آشنایی هستند و شما آنها را شنیده اید اما مواظب این دام بزرگ باشید !

موارد خیریه خود را تا جایی که امکان دارد،محدود کرده و فقط این کار را برای موسسه های خیریه و کمپین های خیر خواهانه ، آن هم به دلیل پاداش معنوی و روانی که دریافت می نمایید  انجام دهید

هفت درخواست وحشتناک از یک طراح وب سایت - webtarget.ir

3- ممکن است به من کمک کنید سایتم را شبیه سایت ” ایکس ” طراحی کنم؟

این درخواست نیز همانند دو درخواست اول مي باشد. شاید شخصی که این کمک را میخواهد، در نظر داشته سايت خود را به تنهایی طراحی كند ،و در حال حاضر متوجه می شود که اين كار برايش سخت و وقت گير خواهد بود. شما یکی از آشنایان او هستيد كه از پس این کار بر می آیيد، پس به شما مي گويد “من می خواهم سایتم را همانند سايت ایکس طراحی کنم و احتمالا میگوید ” تو که در این کار حرفه ای هستی میتوانی به من کمک کنی ” . شما متوجه مي شويد که شخص جدی است، و می خواهد سایتی حرفه ای و زیبا داشته باشد،در نتیجه غرق در تحقق هدف او خواهيد شد. اگر این مورد را مشاوره در پروژه تلقي كنيد، تمام وقت و انرژیتان توسط این گرداب فرو خواهد رفت، و در نهايت احتمالا براي اين مورد هيچ پرداختي به دست نخواهید آورد. راه حل چیست ؟ شخص را به سمت جستجو در اینترنت بفرستیم؟ نه، او هرگز این کار را نخواهد کرد. پس بهتر است برای او انگیزه ای برای ادامه کارش ایجاد کنیم و یا به نوعی محترمانه او را از درخواست کمکش نا امید کنیم !

به نظر شما منصفانه به نظر نمی رسد ؟ کافی است به این نکته فکر کنید که وقت زیادی برای کمک به درخواست کننده گذاشته اید و در نهایت هیچ پرداختی به دست نخواهید آورد ! تا اینجا ممکن است برای شما مشکلی نباشد اما به این فکر کرده اید که دریافتی های شما برای ادامه مسیر کاریتان از کجا تامین خواهد شد ؟ بنابراین اگر هم تمایل داشتید برای انجام دادن این کار ، به فکر دریافت مالی و یا یک تشکر ویژه نباشید !

 منطق درونی خود را بکار برده و با بررسی شرایط تصمیم گیری کنید ! میتوانید وانمود کنید ، که این کار از عهده شما بر نمی آید و یا ایده های طراحی جانبی پیشنهاد کنید ، ” مانند پیشنهاد استفاده از رنگ آبی برای پس زمینه ” و منتظر شوید دوست شما با این ایده ها حوصله اش سر رفته و از کمک شما ناامید و به خود امیدوار شود.

4- فكر مي كنم سایتم ويروسی باشد

هیچ کسی دوست ندارد این کلمات را بشنود، و اگرکسی چنین اطلاعاتی را با شما در میان می گذارد، معمولا دو چیز می خواهد : همدردی یا کمک و یا شاید هر دوی آن ها . زمانی که شما چنین جمله ای را از کسی می شنوید ، باید فرض را بر این بگذارید که شخص به ویروسی بودن  کامپیوتر خود اشاره می کند ( حداقل آرزو کنید که اینگونه باشد) . این جمله راه  ساده و غیر مستقیمی برای کمک گرفتن از شماست. اگر شما عالمانه سکوت نمایید، او نیز مجبور خواهد بود مستقیما از شما درخواست کمک نماید . این که شما تمام طول روز را در مقابل کامپیوتر کار می کنید به این معنا نیست که برای هرگونه پشتیبانی فنی واجد شرایط باشید . شما نیز همانند دیگران باید بعضی موارد را در گوگل جستجو نمایید ! این موضوع را با درخواست کننده در میان بگذارید و البته در صورت تمایل برای کمک به دوستتان وقت مناسب را نیز در نظر بگیرید ، چون ممکن است شما را بیشتر از زمانی که در نظر داشته اید مشغول کند ! مواظب باشید قبول این مسئولیت شما را از کسب و کار خودتان جدا نکند و باعث به هم ریختگی برنامه کاریتان نشود !

شجاعت بخرج داده و برای انجام چنین مواردی به دیگران بگویید : ” به من اجازه دهید در گوگل برایتان این مورد را جستجو کنم ” . با این حال، برای حفظ روابط حرفه ای ، به آرامی برای حل مشکل به جستجو بپردازید ، اما هیچ وعده ای برای حل مشکل ندهید و وقتی طولانی تر از ۱۵ دقیقه را برای این موضوع نگذارید.

5- اجازه دهید در کار هایتان به شما کمک کنم.

یک روز صبح پس از باز کردن صندوق ایمیل های خود ، یک ایمیل از شخصی ناشناس و یا از اطرافیان خود دریافت کرده اید. او از شما می خواهد بخشی از کارتان را به او واگذار نمایید و یا در کارتان به شما کمک کند. شما ممکن است به دلیل مشغله و استرس زیاد کارتان ، تمایل داشته باشید برخی از کارهای خود را به او واگذار نماید، اما او کیست؟ نمونه کارهایش را دیده اید؟ وب سایتی دارد؟ صبر کنید، آیا اصلا شخص در نیمکره ای از زمین زندگی می کند که شما آنجا زندگی می کنید؟

مهمترین موضوعی که پس از دریافت چنین درخواستی باید بررسی شود ، توانایی شخص درخواست دهنده است ! آیا او توانایی کمک و حل مشکلات احتمالی شما را دارد و آیا می تواند کمکی برای بهبود فعالیت ها و کسب و کار شما باشد ؟ آیا اصلا نیازی به این کمک دارید و میتوانید تعهد بعد از قبول این درخواست را بر عهده بگیرید ؟ در برابر این پیشنهاد شما چه تعدی خواهید داشت ؟

ابتدا این جمله به صورت یک لطف به نظر می رسد و شاید به نوعی دیگر یک درخواست برای کار ! . به عبارت دیگر ، شخص نشان می دهد که با انجام این کار به شما لطف می کند و یا انتظار دارد شما لطفی در حق او بکنید ! اما مطمئن باشید که در صورت قبول این درخواست شما نیز تعهدی به شخص درخواست دهنده خواهید داشت .

درخواست ها را با توجه به نیاز ها ، تخصص شخص درخواست دهنده ، تعهدی که باید به او بدهید و وضعیت کسب و کار خود بررسی کنید و مطمئن باشید که میتوانید ، تعهد خود نسبت به شخص درخواست دهنده را عملی کنید

هفت درخواست وحشتناک از یک طراح وب سایت - webtarget.ir

6- طراحی وب سایتم چه زمانی به پایان می رسد؟

درست زمانی که شما يك پروژه خوب  را پشت سر گذاشته ايد ،ممکن است تصمیم بگيريد در وقت آزاد خود به شخصي به صورت رایگان در طراحی سایتش كمك نماييد، در این زمان است که فرد تبدیل به یک سخنور حرفه ای می شود. مراقب باشید و اجازه ندهيد درخواست های غیر ممکن او طراحی سايتش را به سايت غیر استانداردی تبدیل نمايد، پروژه به حدی بزرگ شود که ، برنامه ریزی کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد و یا تجدید نظرهاي بی شمار ، یک لوگوی طراحی شده را چندید بار تغيير دهد ، و یا ساعت های بی شماري را صرف تلاش برای توضیح دادن مسائل غیر ضروری كنيد.

طبیعتا شما با توجه به برداشت اولیه نسبت به پروژه شروع به همکاری مینمائید و برای این کار وقت مناسبی را در نظر میگیرید و پیش بینی میکنید . در صورت تغییر در جزئیات ممکن است این پروژه بسیار فرا تر از پیش بینی شما شود !

احتمالا در طول انجام پروژه ” رایگان ” ، یک تماس تلفنی و یا ایمیلی را دریافت کنید ، كه مي گويد: ” ام.. این پروژه چه زماني به پایان مي رسد؟” به نظر میرسد بهترین پاسخ برای این سوال این باشد : “من به شما گفته بودم این كار را مابين كارهاي مشتریانم که در واقع پرداختي انجام داده اند انجام مي دهم و نبايد كار آنها را به تاخير بياندازم. ” و احتمالا شخص در جواب خواهد گفت،” من فکر نمی کردم مدت زيادي طول بكشد، شاید ،بایستي این كار را به طور حرفه ای انجام مي دادم.” اوه، این یک جواب كشنده برای شما خواهد بود. چه فکر میکردید و چه شد !

با پاسخی که گرفته اید متوجه می شوید ، شخص توجهي به مقدار زمانی که شما در این پروژه سرمایه گذاری کرده اید، نكرده است. ثانیا و مهمتر از همه، شما یک حرفه ای هستيد. چرا به شما پولي ارائه نشود به طوری که شما بتوانید پروژه ي او را نیز همانند مابقي پروژه ها اولویت بندی نمایيد؟

از همان ابتدا واضح است زمان طولانی را برای تکمیل پروژه اي كه به صورت رایگان قبول كرده ايد مي گذاريد و شخص هم براي انجام اين كار پافشاري مي كند ، بنا براین در نظر داشته باشید که زمان بندی مناسبی را انجام دهید و نگذارید روند پروژه به سمت یک پروژه غیر قابل کنترل پیش رود ، و مطمئن باشید که دوست شما خوشحال خواهد شد اگر شما پروژه را هر چه زودتر به پایان برسانيد !

7- مي توانم از سرور شما استفاده كنم تا زماني كه هاستم را تهيه كنم

شما بر روی سرور خود ، فضای اضافی داريد و می توانید پهنای باند مناسبي را ارائه نماييد . پس اشکال این درخواست کجاست؟ مشکل این است که شخص هرگز هاستي براي خود تهيه نمي كند، و در نهایت سایت خود را نيز به فراموشي مي سپارد.  یک سال بعد، شما  به او یادآوری می کنید “آیا می داني که هنوز اطلاعاتی بر روی سرور من داريد؟ من در حال انتقال به سرور دیگری هستم، بنابراین باید این اطلاعات به مکان دیگری انتقال پیدا کنند؟ شما باید پشتیبانی برای وب سایت خودتهيه نماييد ” شخص با یکی از اين دو حالت با شما برخورد خواهد كرد: خشمگین و ناراحت شده و عکس العمل تندی را از خود نشان می دهد و یا تظاهر به درست بودن همه چيز مي كند ، در حالی که کینه اي از شما به دل مي گيرد.

بهتر است اجازه ندهید که دوستانتان از سرور هایتان بدون هزینه استفاده کنند.

آیا شما نیز با اینگونه از درخواست ها مواجه شده اید ؟ خوشحال خواهیم شد ، نظرات خود را در مورد این موضوع بیان کنید .



نویسنده / مترجم : مهسا کیانی

به طراحی وب سایت علاقه زیادی دارم و در این زمینه فعالیت می کنم


22 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. ehsanro
    22 September 2012

    اين مطالب براي من كه يه ايده براي طراحي يه وبسايت جديد رو به دوستان ِ حرفه ايي طراحي و برنامه نويسي وب درميون گذاشتم خيلي كمك كرد كه بدونم باهاشون چجوري رفتار كنم كه از من دلگير نشن.و كارمون به صورت گروهي خوب پيش بره. ممنونم از اينكه توي اين زمينه ها هم محتوي توليد مي كنيد.




  2. سینا
    22 September 2012

    کاملا حقیقته.یک لطف برابر میشه با کوله باری از توقعات نه تنها در طراحی در هرکاری.حتی در کار ما که طراحی نیست هم از اینجور توقعات زیاد ایجاد میشه.



  3. ممنون از مطلب خوب‌تون خانوم کیانی
    آره ازین حرف‌ها و مشکلات خیلی زیاده
    کافیه آدم توی این مسائل رک باشه تا مشکلی براش پیش نیاد.




    • مهسا كياني
      23 September 2012

      ممنون آقاي درويشيان
      درسته رك بودن خوبه اما توي ايران و مسائل طراحي زياد استفاده نميشه كه بايد به صورت فرهنگ در بين طراحان در بياد




      • حسین
        26 October 2012

        سلام . من که به شخصه از این رفتارها فوق العاده بدم میاد مثلا برم از یکی درخواست کنم و اون بخواد منو بپیچونه یا … براهمین خیلی کم از این درخواستها میکنم و اونم از افراد مطمئن.اگه کسی بخواد منو بپیچونه با پیچ گشتی میفتم به جونش.




  4. مهدخت
    22 September 2012

    این موارد کاملا درسته اما در بعضی مواقع مخصوصا در زمانی که یک گروه دراند روی پروژه کار می کنند این موضوع که ای کار من یا کار دیگری مشکل ایجاد میکنه .. چون همه میترسن اگه این کار ی را که انجام میدن کار دیگری باشه باعث بشه همه فکر کنن وظیفه هست و دفعه بعد هم ازش بخوان




    • مهسا كياني
      23 September 2012

      مرسي مهدخت جان
      درسته ترس از تبديل شدن لطف به وظيفه باعث ميشه خيلي از كارها رو انجام نديم




  5. امیر
    22 September 2012

    موارد شده دقیقا مواردی هست که برای همه طراحان وبرنامه نویسان وب اتفاق می افتد.
    مدت هاست که سعی کردم اینچنین نشود اما بخشی به سبب الطاف آشنایان ودوستان همچنان باقی است.




  6. سمانه
    22 September 2012

    کاملا با گفته هاتون موافقم



  7. با گزینه دوم خیلی موافقم. البته یه چیزی هم به من میگن بدجور میریزم بهم. میگن “اگه ایده میده چیزی داری من هاست و دامینتو تامین میکنم!” :))




  8. بهمن
    22 September 2012

    به عنوان طراح سایت ، همه مواردی که گفته شد رو قبول دارم و هر روز باهاشون سرو کله میزنم .
    حقیقت اینه با اینکه همه این موارد رو میدونم و میفهمم که اگه کار رایگانی برای مشتری انجام میدم یا بیش از دستمزدم کار میکنم براش توقعاتش بالا میره ، ولی باز همان اشتباهات رو تکرار میکنم !

    البته دست خودم نیست و بیشتر برمیگرده به اخلاقیاتم که دوست دارم همه رو خشنود کنم ولی با اینحال این خشنودی دیگران به ضرر بنده تموم میشه . باید سعی کنم کم کم در خودم تغییراتی ایجاد کنم که بتونم موارد گفته شده رو رعایت کنم .

    وقتی مشتری درخواست میکنه که برای مثال از فوتر سایت خوشم نیومد ( در حالی که خودش طرح گرافیکی رو داده بوده ) و درخواست میکنه عاجزانه که براش تغییراتی بدم و من قبول میکنم در 90 درصد موارد بعد از درست کردن این مورد ، مشتری یکمی پسرخاله تر میشه با آدم و درخواست های دیگری ارسال میکنه و اگه مقاومتی نبینه تا اونجا پیش میره که کل سایت رو یه وقت میبینم تغییر دادم و خودم نفهمیدم !!
    در آخر کار هم هزینه این موارد رو مشتری حساب نمیکنه در 99 درصد موارد !! و اگه طراح یکمی خجالتی هم باشه مثل من و هزینه این موارد رو درخواست نکنه مشتری راضی و خشنود میره دنبال کار خودش و طراح میمونه و ساعت ها وقت صرف شده اضافی که بابتش دستمزدی نگرفته و این هم باعث افسردگی میشه هم خستگی و هم پس رفت در طراحی وب که متاسفانه خودم درگیرم باهاش و سعی میکنم تغییر بدم اخلاقیاتم رو .

    در هر حال ممنون از مطالب خوبی که برای طراحان وب مینویسید.




  9. نیازجو
    23 September 2012

    واقعا زیبا بود. :)) حرف دل طراحان وبه!




  10. محمود
    23 September 2012

    سلام
    من یه تازه وارد ( البته از تازه وارد یه کم بالاتر ) در طراحی وب سایت هستم.البته رشته من مهندسی نرم افزار هست.دوستان و اطرافیان و اقوام این سوالاتی رو که مهسا خانم گفتند رو بسیار زیاد از من میپرسن و من هم بعضی وقتا میموندم که چه جوابی باید بهشون بدم.اما الان با خوندن این مطلب و راه کارهایی که ارائه شد بهتر میتونم جواب سوالاتی که ازم پرسده میشه رو بدم از این بابت از خانم کیانی بینهایت متشکرم.
    به نظر من این سوالات و راه کارهای ارائه شده نه تنها در زمینه طراحی سایت بلکه در هر زمینه دیگر هم میتونه بهمون کمک کنه.




  11. نام
    23 September 2012

    شخصا با تمام این موضوعات دست و پنجه نرم کرده ام! همه اینها درست است و در عالم طراحی وب اتفاق می افتد.




  12. میلاد
    23 September 2012

    اولا که وارد حرفهی طراحی شده بودم خیلی از این مسائل داشتم و عذاب میکشیدم.

    اما الان دیگه خوشبختانه من تونستم از پس اینها بر بیام.




  13. سجاد
    7 October 2012

    درود!
    ذخیره شد در حافظه، برای کار ها و پروزه های احتمالی در آینده!
    ممنونم :)




  14. لقمان
    9 October 2012

    زدی تو هدف …
    چقدر تا حالا من اینا رو شنیدم… ;)
    ولی تا حالا خیلی از راه حل های گفته کردن پیروی نکردم من !




  15. سایه
    14 October 2012

    از قدیم گفتن که لطف مکرر،می شه حق مسلم
    ممنون از مقاله خوبتون




  16. محمد
    15 November 2013

    عالی بود خسته نباشید و خدا قوت




  17. رها
    11 December 2013

    خیلی اغراق امیز بود
    در کل چند وقتیه با این آشنا شدم اما بجز زنگ سی شارپ تقریبا میشه گفت الباقی مطالبش خیلی سطحی و با نگاهی اغراق امیز نوشته شده
    گر چه ای نظر شخصیه منه و شاید این طور هم نباشه و دید دیگران کاملا متفاوت باشه اما بعنوان مثال گزینه یک
    1-نظرت را درمورد………….
    امید که مطالب بهتری رو شاهد باشیم




  18. Amir
    8 February 2014

    ممنون




  19. علی
    10 July 2014

    خیلی مفید بود ، ممنون



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.