کلید خلق یک اثر خلاق و برجسته

پیشنهاداتی برای تغییر روال کار در طول روز در جهت افزایش کار آیی و خلاقیت


سحر سروری 8 دیدگاه کار و زندگی Wednesday, 5th September , 2012 21724 بازدید

هیچ کس ” حس انتظار بی صبرانه برای انجام شدن کار ” توسط افراد دیگر را دوست ندارد . یک نوع حس که شاید مهمترین دلیل ناخوشایند بودنش این است که هیچ کاری از دست شما بر نمی آید . البته شما نیز اگر کمی مسئولیت پذیر باشید و سختی این حس را درک کرده باشید هرگز حاضر نخواهید شد فردی را در این وضعیت قرار دهید .  در ابتدای روز یک ایمیل باکس پر ، یک لیست پیغام بر روی تلفن ، تعدای پیام در شبکه های اجتماعی و یک لیست از کارها که از آخرین جلسه باقی مانده ، شما را وادار به انجام این کارها پیش از انجام کارهای بسیار مهم خودتان می کند.

راه کارهای برای بهبود خلاقیت و بهره وری در کار

مسئولیت پذیری و پاسخگویی تمام وقت بد نیست ، اما مشکل این نوع کارها این است که بهترین زمان روز شما ، صرف انجام و پاسخ گویی به نیاز های دیگران می شود . بالاخره زمانی که این کارها تمام شده و فرصت به کارهای خودتان می رسد اندکی از بعد از ظهر گذشته و دیگر انرژی ای برای تمرکز برای شما باقی نمانده.

با خودتان می گویید بهتر است فردا کارهای خودم را انجام دهم و باز فردا ، روز از نو روزی از نو .. ! دوباره همین شرایط تکرار میشود و دوباره کارهای مهم و برنامه های بلند مدت شما به فردا موکول میشود . تازه متوجه می شوید مشکل تنها وقت نیست ، بلکه ، مشغولیت فکری در اثر تماس های تلفنی مکرر و گوناگون ، جوابگویی به ایمیل های گوناگون از افراد گوناگون ، پاسخگویی در سیستم های چت آنلاین ،  باعث شده است ، اگر حتی وقت خالی در روز پیدا شود ، نتوانید آن را صرف انجام کارهای مهم خودتان کنید .

مسئولیت پاسخ گویی به کارها و سوالات دیگران پایان ناپذیر است و مشغولیت ذهنی و زمانی ، به وجود آمده شما را از اهداف و برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت دور خواهد کرد .

همیشه تعدادی از اهداف ، نقش برجسته ای در زندگی کاری و شخصی هر فرد دارند و این هدف زمانی قابل دسترسی خواهد بود که برای آن بیش از اندازه کار و تلاش کرده باشیم .

با توجه به تجربه و علم ، صبح بهترین زمان برای انجام کارهایی است که نیاز به تمرکز و خلاقیت بیشتری دارند . البته این زمان میتواند برای تعدادی از افراد شب نیز باشد ( مهم زمانیست که فکر می کنید بازدهی شما در حالت حداکثر قرار دارد ) این زمان ارزشمند از روز معمولا صرف پاسخگویی به درخواستهای دیگران میشود و به ندرت زمانی به انجام کارهای خودتان می رسد .

یک تغییر بسیار مهم و کوچک ( در جهت پیشبرد اهداف مهم ) ، که می توان در عادت های کاری ایجاد کرد ، شروع صبح با انجام کارهای خلاقانه و اولویت های شخصی است . تلفن و ایمیل را کنار گذاشت و هیچ وقت قراری را برای صبح برنامه ریزی نکرد – البته بعضی کارهای مهم و ضروری استثناست ! – و با فکری آسوده از کارهای روزمره به انجام کارهای خلاق پرداخت .

ساعت مناسب و انگیزه مناسب برای انجام کارهایی در جهت اهداف شخصی میتواند نتیجه خارق العاده ای داشته باشد ! نتیجه مناسب این نوع از برنامه ریزی ، حاصل ارزش نهادن به خودتان است .

همان طور که توضیح داده شد رسیدن به این واقعیت عمل کردن بر خلاف توقعات و فشاری است که دیگران به شما خواهند آورد . قدرت نیروی اراده و برنامه ریزی مناسب ، می تواند شما را در کنار گذاشتن آنچه که در اطرافتان می گذرد همراهی کند !

کنار گذاشتن اتفاقاتی که در اطراف شما  میگذرد به این معنی نیست که نسبت به خواسته های دیگران کاملا بی تفاوت باشید و  اینکه در برابر مسئولیت های خود پاسخگو نباشید . تغییر در رویه کارها ، کار یک روزه نیست و باید بتوانید با یک برنامه ریزی صحیح مشتریان خود را نیز با این موضوع آشنا کنید ، و پاسخگویی به درخواستهای آنها را نیز به زمانهای دیگری موکول کنید .

فراموش نکنید که موتور محرک تجارت و کسب و کار شما ، همین مشتریان هستند و باید سعی کنید با یک رویه درست و منطقی ، ارتباطی مناسب میان  ” زمانهای مفید کاری خود در جهت پیشبرد اهداف شخصی”  و ” پاسخگویی به نیاز های مشتریان ”  ایجاد کنید .

مسئله این است که برای خلق یک اثر برجسته و یک هدف بزرگ به زمانی بیش از یک روز نیاز دارید ، یک رمان خوب ، یک طراحی خیره کننده ، یک نرم افزار فوق العاده ، یادگیری یک تکنیک جذاب ،  یا راه اندازی  یک کمپانی انقلابی نیاز به زمان دارند و هم چنین کاردانی ، استمرار و پشتکار .

خوب اگر شما می خواهید یک هم چنین کاری انجام دهید شاید با شکایات و سرزنش ها ی افرادی که هیچ ایده ای راجع به این که چه هدفی دارید رو برو شوید ، شاید هم برای دیگران ناراحت کننده باشد ، ولی خیلی بهتراست که عده ای را برای چیز های کوچک ناامید کرد تا چیزهای بزرگی را برای یک ایمیل باکس خالی فدا کرد.

راه کارهای برای بهبود خلاقیت و بهره وری در کار

خیلی بهتر است که عده ای را برای کارهای کوچک ناامید کرد تا کارهای بزرگی را برای یک ایمیل باکس خالی فدا کرد

پیشنهاداتی برای تغییر روال کار در جهت افزایش کار آیی و خلاقیت

اول کارهای خلاقانه و بعد پاسخگوئی به درخواست ها !

روز خود را با کارهای خلاقانه شروع کنید ، کارهای خلاقانه و هم جهت با اهداف شخصی می توانند معجزه کند ! یا مطمئن باشید که زمانی  مناسب  را برای انجام کارهایتان در طول روز در نظر گرفته اید – زمانی که معمولا پر انرژی هستید و بازدهی شما بیشتر است.

هر چیزی که تمرکز شما را از بین می برد از خود دور کنید

شما می توانید تمرین کنید ، ایمیلتان را ببندید یا تلفنتان را خاموش کنید و گشتن در شبکه های اجتماعی را بگذارید برای زمانی دیگر !  سعی کنید محیط کار آرامی را انتخاب کنید و یا اگر می توانید از منزل کار کنید ( البته اگر فکر می کنید در منزل آرامش بیشتری دارید و ذهنتان درگیر مسائل حاشیه ای  نمی شود ) .

برای افراد خاص استثنا قائل شوید

بی پروا نباشید . اگر همکارتان نیاز به کمک شما دارد ، حضور شما برای پیشبرد یک کار الزامی است و یا مدیرتان سریعا به حضور و همکاری شما احتیاج دارد ، با آن ها مثل افراد خاص رفتار کنید و برای آنها امتیازات ویژه ای قائل شوید . همانطور که پیشتر هم گفته شد این یک روند بلند مدت برای تغییر رویه کاری است و در اثر یک طرز تفکر و انگیزه قوی ایجاد خواهد شد .  گاهی در کوتاه مدت تغییر این روند با وجود مسئولیت هایی که قبول کرده اید و مجبور به پاسخگویی آنها هستید غیر ممکن خواهد بود .

سعی کنید بازده زیادی در پاسخگویی به دیگران داشته باشد !

شما نمی توانید همیشه همه ی افراد را رد کنید و یا کارشان را به وقت دیگری موکول کنید . هر چه بهره وری شما در پاسخگویی به نیاز های مشتریانتان بیشتر باشد ، بیشتر و بهتر می توانید به درخواست آن ها پاسخ دهید و زمان بیشتری برای انجام کارهای خودتان ایجاد کنید .

البته مواظب باشید که این نوع رفتار شما باعث سوء استفاده بعضی مشتریان نشود . حق بدهید که همه به فکر انجام شدن سریع خواسته هایشان هستند . این شمائید که گاهی باید درخواست های آنها را مدیریت کنید ! پاسخگوئی مناسب و کامل در یک نوبت ، یا حل کردن یک مشکل به صورت ریشه ای و کامل می تواند از رجوع دوباره ، برای مشکلی که یک بار به صورت سر سری آن را حل کرده اید جلوگیری کند .

همه چیز به خودتان بستگی دارد . برای وقت های مناسبتان در روز یک برنامه ریزی بلند مدت انجام دهید .

آیا شما موافقید که جمله ی “اول کار های خلاقانه و بعد پاسخگوئی ” کلید خلق آثار برجسته است؟

چگونه کارهای خود را اولویت بندی می کنید؟ چه مزایایی از این کار بدست آوردید؟



نویسنده / مترجم : سحر سروری


8 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. مسعود درویشیان
    5 September 2012

    ممنون آقای سروری مطلب بسیار خوبی بود.
    من هم معمولاً کارهای روزانه‌ام رو الویت بندی می‌کنم و از اول صبح به انجام اون‌ها می‌پردازم و این خیلی توی بالا بردن بازدهی کمک می‌کنه. تصور کنید که مهم‌ترین و سخت‌ترین کارتون رو همون اول صبح انجام می‌دید و راحت می‌شید :)
    همیشه باید ابتدای روز کارهایی رو انجام داد که تاثیر مثبتی در آینده‌ی زندگی دارن، نه کارهایی که تاثیر کم و لحظه‌ای دارن. عمل کردن به همین نکته‌ای که فرمودید باعث پیشرفت می‌شه

    مرسی از مطلب خوبتون :)




    • امیر سروری
      5 September 2012

      ممنون مسعود عزیز ، واقعا در پیشرفت شغلی موثر هست این نکته ;-)




    • salah kurdetani
      1 November 2012

      من خیلی برنامه دارم و هیچکدومشون تا سر نیستن ،، و اینبار اهدافو دوباره مشخص میکنم و تمام وقت را اختصاص میدم بهشون . . ولی دست خودمم نیست اهداف زیاد دارم آخه شما بگید چطوری سازمانهدیشون کنم . . . >>

      میخوام سی پلاس پلاس یاد بگیرم در حد متوسط به بالا . .
      میخوام ویژوال سی پلاس پلاس را مثل سی پلاس یادبگیرم . .
      پی اچ پی را میخوام با جی کوری و اژاکس و سی اس اس بکار ببرم و یه طرح بی نظیر ارائه بدم . .در حالی که برنامه نویسی بلد نیستم . .
      کنکور میخوام تهران قبول شم ..
      مبانی مهندسی را فول بشم . .
      اسمبلی ، ویژوال بیسیک و سی میخوام فول کنم ..

      خداوکیلی بعنوان یه دوست راهنمایی ام کنید ممنون میشم ..




  2. مهسا
    6 September 2012

    مرسي آقاي سروري مقاله ي قشنگي بود
    جواب گوي مشتري بودن تمامي اهداف شخص پاسخگو رو از بين ميبره :(




  3. امیرحسین
    6 September 2012

    سلام
    مطلب خوب و درستی بود
    یه طوری حرف هایی که تو ذهنم بود رو شما به زبون آوردید :)




  4. حمیده ابوالحسنی
    16 September 2012

    ممنون از مطلب مفیدتون.




  5. salah kurdetani
    1 November 2012

    خیلی جالب بود ،، ممنون



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.