راهکارهای حمایت از خودتان به عنوان آزاد کار – Freelancer

آزاد کار یا Freelancer یک فرد خود اشتغال است ( self-employed ) که در واقع برای شرکت یا کمپانی خاصی به صورت تمام وقت کار نمی کند


امیر سروری 1 دیدگاه کار و زندگی Sunday, 27th February , 2011 8582 بازدید

شما به عنوان یک آزاد کار چه روشهایی برای حمایت از کار خود دارید؟ شما ساعت ها و ساعت ها روی یک پروژه وقت می گذارید و امیدوارید که کار خوبی به مشتریانتان تحویل بدهید که روی آنها تاثیرگذار باشد.
اما وقتی که پروژه به اتمام رسید و آماده تحویل شد ، ناگهان اتفاقی رخ می دهد و مشتری از تسویه حساب و پرداخت دستمزد شما امتناع میکند . ممکن است که نقدینگی نداشته باشد و یا شاید هم به طور کامل ناپدید شده باشد.

یک آزاد کار یا Freelancer به چه کسی گفته میشود

آزاد کار یک فرد خود اشتغال است ( self-employed ) که در واقع برای شرکت یا کمپانی خاصی به صورت تمام وقت کار نمی کند .

این شرایط شما را به این فکر وا می دارد که لیستی از کارهایی که کمک می کند تا در انجام پروژه ، دچار مشکلات نشوید را تهیه کنید . این لیست به شما اطمینان بیشتری برای به سرانجام رسیدن یک پروژه خواهد داد و میتوانید به راحتی پروژه ای را که برای آن خیلی زحمت کشیده اید را به سرانجام برسانید ، دستمزدتان را بدون هیچ مشکلی دریافت کنید و در نهایت ضرر کمتری کنید . متاسفانه برای بعضی آزاد کارها انجام این روند خیلی سخت و دشوار است .
بهترین اقدامی که می توانید برای اطمینان از به سرانجام رسیدن پروژه انجام دهید این است که قبل از وارد شدن به کار، خودتان را آماده کنید و برای آن برنامه ریزی نمائید .

آزادکارها باید بدانند که آنها مالک شغل خود هستند و باید به صورت حرفه ای و با استفاده از روشهایی مانند عقد قرارداد از مشتری پیشی بگیرند.
مشکلی که وجود دارد این است، بعضی از آزاد کارها با این حس مواجه می شوند که خود را در سطح پایین تری از مشتریان خود میبینند . بنابر این در برقراری ارتباط با مشتریان و نحوه توافقات دچار مشکلات زیادی می شوند و نمی توانند دستمزدی که حق خودشان است را به راحتی دریافت کنند و در بعضی موارد مجبور به ارائه خدماتی بیشتر از آنچه مورد توافقشان بوده است می شوند . این تفکرات مانع از انجام اقدامات اولیه جهت حمایت و حفاظت از زمان و کار آنها می شود.
وقتی که شما بزرگ فکر می کنید و به این مطلب اعتقاد دارید که مالک کار خود هستید، باید از دریافت حق خود اطمینان حاصل کنید .شما متعهد هستید که قدم های لازم را جلوتر از زمان برای حمایت و حفاظت از وقت صرف شده برای انجام آن پروژه، را بردارید.
جزئیات مهمی وجود دارد که باید قبل از عقد قرارداد برای پیدا کردن مشتریان بد حساب، رعایت شود. دقت کنید این موارد به صورت پیش آمادگی برای انجام کار لازم است و به ما اطمینان بیشتری از حصول حق الزحمه خود در خاتمه کار می دهد:

برگزاری جلسه برای ایجاد شناخت بیشتر و مشخص شدن نیازهای کارفرما ( مشتری ) و مجری

با اینکه امروزه بیشتر کارها از طریق تلفن ، ایمیل و ارتباطات از راه دور صورت می گیرد ولی هنوز بر گزاری جلسات یک رکن مهم در اجرای درست یک پروژه بشمار می رود. برگزاری جلسات به شما یک شناخت کلی و سطحی از مشتریانتان می دهد . صحبت کردن و مذاکره با آنها تا حدودی به شما کمک می کند که مشتری خود را روانشناسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا حدس بزنید که آیا با این مشتری به جائی خواهید رسید و یا در دریافت و یا حتی ارائه پروژه خود دچار مشکل خواهید شد. البته این گفتگوها نمی تواند ضامن اجرای درست یک پروژه باشد . بنابراین سعی کنید این جلسات را به مستندات تبدیل کنید و توافقات انجام شده در این گفتگو ها را در قرارداد خود ذکر نمائید.

داشتن شناخت از انواع مشتریان با توجه به نوع کسب و کار ( شغل ) آنها

در گرفتن یک پروژه شغل ها را تقسیم بندی کنید. این به این معنی است که می توانید از روی شغل و کسب و کار مشتریانتان، تا حدودی متوجه شوید که با چه افرادی در ارتباط هستید. افراد نسبت به بزرگی و یا کوچکی شغل خود در زمینه پرداخت محتاط تر عمل می کنند. در ارتباط با شرکت ها و شغل هایی که درگیر سلسه مراتب اداری برای پرداخت می شوند، لازم است در قرارداد بسته شده با استفاده از ماده ها، تبصره ها و توافق های ضمنی با مسولین پروژه، راه رسیدن به دریافتی های خود را کوتاه تر کنید.
معمولا پروژه هایی که از لحاظ ظاهری برای مشتری اهمیت بسیاری دارند شما را بیشتر درگیر می کند ، توجه داشته باشید که در این نوع قرارداد ها ضمن مشخص کردن حجم تغییرات لازم است که به صورت مداوم با مشتری در ارتباط باشید، تا لحظه به لحظه کار را با آنها و طبق سلیقه مشتریان به پایان برسانید .در صورتی که ظاهر گرافیکی کار مناسب با سلیقه مشتری نباشد شک نکنید که به سختی به دستمزد خود می رسید.

ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان

اگر شما بتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید از آزاد کارهایی که از راه های دور در حال انجام کار هستند جلوتر هستید. شما باید راه های برقراری ارتباط با مشتری خود را پیدا کنید ، مخصوصا وقتی که در ارتباط گرفتن با استفاده از راه های اصلی مانند تلفن دچار مشکلاتی هستید. لازم نیست که به طور مداوم در دفتر کارفرما جلسه برگذار کنید . این کار باعث به وجود آوردن مشکلات دیگری خواهد شد. داشتن یک ایمیل در صورت لزوم، باعث ایجاد ارتباط بهتری با مشتری می شود. ایجاد ارتباط مناسب باعث ایجاد حس اعتماد متقابل و اطمینان از پیشرفت پروژه می باشد و به شما این کمک را می کند که مشتری با دست و دلبازی بیشتری پرداخت شما را انجام دهد.

گذاشتن قوانین ثابت و استوار

اولین کار برای گرفتن یک کار بستن قرارداد و دریافت پیش پرداخت است. شما به عنوان یک شخصیت حقیقی میتوانید قرارداد خوب و محکمی را با مشتریان خود ببندید. البته بستن قرارداد های خوب شامل هزینه هایی چون مالیات نیز میشود که البته در بعضی موارد ارزش پرداخت را دارد . سعی کنید در حدود 30% تا 40% مبلغ کار را به صورت پیش پرداخت دریافت کنید که در صورت عدم پرداخت مشتری حداقل مقداری را بابت خرج زمان خود دریافت کرده باشید . دریافت پیش پرداخت از مشتری، شما و مشتری را به پایبند بودن به قرارداد ترغیب میکند. . برای هر پروژه برنامه زمانی تهیه کنید و سعی کنید با توجه به این برنامه زمانی پیش بروید و در زمان اجرای پروژه تعامل خوبی با مشتریان خود داشته باشید و آنها را از روند انجام پروژه آگاه کنید. سعی کنید قوانین ثابتی برای کار خود داشته باشید، استحکام و ثبات حرکت شما در انجام یک پروژه باعث الزام در مشتری برای رعایت کردن قوانین شما می شود . البته توجه داشته باشید (غیر قابل انعطاف بودن در بعضی موارد به ضرر شما خواهد بود ) .هر چه تبصره ها و قوانین پرداخت را قبل از دریافت کار بیشتر مشخص کنید به خودتان در جهت دریافت دستمزد بیشتر کمک کرده اید.

تشخیص جایگاه مشتری

یکی از اولین اقداماتی که باید در هنگام عدم پرداخت فاکتور اولیه شما، از جانب مشتری ، انجام دهید این است که جایگاه کارفرما را مشخص کنید. جایگاه مشتریانی که از کره زمین محو شده اند با مشتریانی که با یک ایمیل اعلام می کنند که نمی تواند پرداخت خود را بلافاصله انجام دهند متفاوت است .این به شما کمک می کند به یک استراتژی مناسب در این موقعیت فکر کنید . مطمئنا عکس العمل شما در برابر مشتریانی که در پرداخت دچار مشکل هستند و مشتریانی که نمی خواهند به هر دلیل توافقات خود را عمل کنند متفاوت است . سعی کنید توافقات خود را به بهترین نحو انجام دهید تا دلیلی برای عدم رعایت تعهدات به مشتریان خود ندهید .

آخرین تلاش به صورت قانونی

قبل از اینکه از مشتریان خود شکایت کنید بهتر است راه های مختلفی را امتحان کنید و بهترین راه در نهایت می تواند مذاکره حضوری باشد .
این نکته قابل ذکر است که مراجعه به دادگاه خیلی وقت گیر خواهد بود و معلوم نیست که رای دادگاه به نفع شما باشد یا نباشد . این رای ارتباط مستقیمی با نحوه عقد قرارداد دارد .زمان و هزینه زیادی را باید صرف کنید تا ثابت کنید حق با شماست .
بهترین اقدامی که در این زمینه می توانید انجام دهید، که وقت کمتری را از شما خواهد گرفت، استخدام شخصی مانند وکیل و یا کمک گرفتن از کسانی که می توانند شما را در گرفتن این پول کمک کنند. سعی کنید از یک واسطه معتبر برای حل این مشکل استفاده کنید .



نویسنده / مترجم : امیر سروری

امیر سروری هستم علاقه مند به بازاریابی و تبلیغات آنلاین , طراحی وب سایت و البته آموزش


1 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. علی
    5 February 2012

    خیلی خوب بود ممنون



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.