پنج بحران موجود برای آزادکاران

زنذگی یک آزادکار یا فری لنسر پر است از چالش های گوناگون که هر کدام ممکن است به یک بحران جدی تبدیل شود


محمد مهذب 28 دیدگاه کار و زندگی Monday, 4th February , 2013 61739 بازدید

شاید شما هم از آن دسته افراد باشید که فکر میکنند مهمترین بخش برای آغاز فعالیت به عنوان یک آزاد کار، اولین قسمت، یعنی‌ شروع آن است. البته شکی‌ نیست که شروع فعالیت برای یک آزاد کار معمولا کار سختی است ولی‌ این سختی دلیل نمی‌شود که فکر کنید در ادامه با جادهٔ ای هموار و مسیری بی چالش مواجه هستید.امیدوارم قبل از تصمیم گیری برای شروع کار، خود را برای مسیری پرخطر، آماده کرده باشید زیرا نه هر روز بلکه هر دقیقه باید برای مسائلی‌ که میتوانند در یک چشم بهم زدن همه چیز را بر علیه شما و کسب وکار آزادتان وارونه سازد، آماده باشید.

خود را خیلی‌ نگران نکنید، مسائل فوق تنها گریبان گیر آزادکاران نیستند. امروزه تمامی‌ کسب و کارها هریک به نحوی با مشکلات ریز و درشت روبرو هستند. البته از قدیم گفته‌اند مشکل داریم تا مشکل. بعضی‌ از مشکلات در کار غیر قابل پیش‌ بینی بوده و برخی‌ میتوانند به سادگی‌ به یک بحران تبدیل شوند. حال آن که بعضی‌ از مشکلات فقط باعث میگردند که سود کمتری نصیب شما گردد.

 پنج بحران برای آزادکاران  - webtarget.ir

در بین این مشکلات کوچک و بزرگ باید مراقب مسائلی‌ بود که میتوانند به سادگی‌ آب خوردن و به سرعت نور به یک بحران تبدیل شده و شمارا از مسیر فعالیت خارج نمایند.

بیایید باهم ۵ مشکل از این دست را بر رسی کنیم:

قبل از آن، برای شما، یک خبر خوب و یک خبر بد دارم.خبر بد این که این مسائل و مشکلات به یک بازهٔ محدود 5 تایی ختم نمی‌شود پس همیشه و چهار چشمی مراقب کسب و کارتان باشید. و اما خبر خوب این است که بسیاری از این مشکلات کاملا قابل پیش بینی‌ و مدیریت میباشند، پس با خیال راحت از همین الان سعی کنید آنهارا قبل از وقوع شناسایی کرده و مدیریت کنید.

بحران شماره یک – عقب ماندن از پیشرفت تکنولوژی

 پنج بحران برای آزادکاران  - webtarget.ir

امروزه با رشد سریع (شاید هم فوق سریع) تکنولوژی نرم‌افزار و ابزار‌های توسعه برای عقب ماندن از این قطار پر سرعت نیاز نیست کار خارق‌العاده ای انجام دهید. فقط کافیست یک هفته را بدون خواندن مقاله مرتبط با کارتان یا صرف زمان جهت یادگیری سپری کنید.

این مساله برای آزاد کاران میتواند به سادگی‌ رخ داده و به سرعت به یک بحران تبدیل شود. برای شما به عنوان یک آزادکار دیگر رئیس و شرکتی وجود ندارد تا ترتیب حضورتان را در یک دوره آموزشی‌ داده و یا برای یک سمینار مربوط به کارتان برنامه ریزی کند.

ممکن است فکر کنید برای حضور در دوره های آموزشی مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت هستید حال آنکه به دلیل وجود منابع متعدد آموزشی‌ رایگان در اینترنت به تنها چیزی که احتیاج دارید کمی‌ وقت است البته با چاشنی برنامه ریزی و کمی‌ هم پشت کار.

توصیه : پیشنهاد می‌کنم حداقل یک نصف روز را در هر هفته به بروز رسانی دانش خود اختصاص دهید. داشتن برنامه کوتاه و بلند مدت و اولویت بندی مطالبی که باید یاد بگیرید می‌تواند کمک کند تا گنجینه دانش شما همیشه بروز باشد.

بحران شماره دو – بیماری و عدم توانایی برای کار

 پنج بحران برای آزادکاران  - webtarget.ir

یکی‌ دیگر از مشکلاتی که میتواند فعالیت شما را مختل کرده و زندگی‌ کاری تان را دچار بحران کند بیماریست . واضح است که حتی یک سرماخوردگی‌ میتواند شمارا حداقل یک هفته وادار به استرحت اجباری در تخت خواب کند . به قول یکی‌ از دوستانم وقت بیماری حتی انسان نمی‌توان به میهمانی و خوشگذرانی برود، کارکردن که جای خود دارد. با یک بیماری ساده علاوه بر این که مجبور به پرداخت هزینه‌هایی سرسام آور خدمات پزشکی‌ هستید نمیتوانید، کارکرده و درآمدی کسب کنید.ما آزاد کاران شاید کمی‌ بیش از دیگران در معرض بیماری‌های مختلف قرار داریم. استرس ناشی‌ از کار و قبول مسئولیت‌های مختلف ، فعالیت طولانی و بی‌ وقفه پشت کامپیوتر ، کمبود فعالیت های بدنی و ورزشی برخی‌ از عواملی هستند که سلامتی‌ افرادی که در منزل فعالیت میکنند را به شدت تهدید می‌کنند.

وقتی‌ شما برای خودتان کار می‌کنید بسیار مشکل است که فعالیتتان را پس از ساعتی‌ کارکردن متوقف کنید. انگیزه بسیار زیاد مانند کسب منافع مالی یک پروژه سبب میگردد بی‌ وقفه تا نیمه های شب پشت مانیتور کار کنید. شاید در یک نگاه بد نباشد که یک قرارداد را سه روزه تمام کرده و به پول خود برسید ولی‌ اگر این معامله به قیمت سلامتی‌ شما باشد قطعا به قیمتش نمی‌ارزد.

توصیه :یاد بگیرید که در هنگام کار نیاز به استراحت دارید. فعالیت‌های ساده بدنی و استراحت‌های کوتاه هنگام کار علاوه براین که سبب تجدید انرژی و کارکردن بهتر میگردند به شما کمک می‌کنند تا سالم تر بمانید. تغذیه مناسب را هیچ وقت فراموش نکنید ما آزاد کاران همیشه آماده پیدا کردنِ اضافه وزن هستیم. میوه ها، غلات و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از مصرفِ خوراکی های مضر و تنقلات بی‌ارزش خودداری کنید.

پیشنهاد : اگر بیمه درمانی ندارید همین امروز به فکر آن باشید. فراموش نکنید که بیماری به جز درد هزینه هم دارد. دفترچه‌های بیمه هرچند که در بسیاری از مواقع به چشم شما بی‌ارزش می‌‌آیند در هنگام بیماری و نیاز به خدمات بیمارستانی میتوانند حمایتی قیمتی را برایتان به ارمغان بیاورند. با کمی‌ جستجو در اینترنت میتوانید خدمات بیمه ای ارزان و مناسب را پیدا کنید. (من به تازگی به پیشنهاد یکی‌ از دوستانم از طرح بیمه ای موسوم به بیمه ایرانیان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی استفاده می‌کنم. با مبلغی کمی‌ بیشتر از سالیانه ۶۰۰۰۰ تومان و حضور در یکی‌ از دفاتر مربوط در کمتر از ۱۵ دقیقه بیمه‌ شده و دفترچه بیمه خود را تحویل بگیرید)

بحران شماره سه – کارکردن فقط برای پول و فراموش کردن دانش و توانایی های فعلی

 پنج بحران برای آزادکاران  - webtarget.ir

به طور مشخص وقتی‌ شما در یک مجموعه و یا شرکت مشغول به کار هستید مجبورید تا پروژهای که توسط مدیریت به شما اختصاص یافته را انجام دهید.اما برای یک آزاد کار دیگر اجباری وجود نداشته و این اجبار به یک انتخاب تبدیل میشود. در حقیقت یک آزاد کار همیشه خود تصمیم می‌گیرد که چه پروژه ای را قبول کرده و کدام یک را قبول نکند.

همین قدرت انتخاب میتواند در یک بازه زمانی‌ نه چندان بلند بصورت پنهانی برای شما یک بحران ایجاد کند.به گوش باشید، اگر خود را در گیر پروژهای مختلف و متفاوت نکنید بزودی آنچه را که می‌دانید فراموش می‌کنید.

تصور کنید هنگامی که در باشگاه بدن سازی مشغول ورزش هستید در روزهای مختلف تمرین با دستگاه‌های مختلف ورزشی کارهای متفاوت می‌کنید تا همه اندام های شما در کنار هم ورزیده و قدرتمند گردند. دانش شما به مانند بدن یک ورزشکار و پروژه های متفاوت در حقیقت همان دستگاه‌های مختلف بدنسازی میباشند. هنگامی که شما همیشه دنبال انجام پروژهای آسان که در زمان کوتاهی شمارا به پول می‌رساند هستید و یا به طور مکرر پروژهای یکسان و یک شکل را انجام می‌دهید مانند این می ماند که در همه روزهای تمرینتان در باشگاه فقط و فقط جلو بازو بزنید. سعی‌ نمایید تا به جای تمرکز بر قسمتی‌ از توانایی خود از تمامی آن همیشه بهره بگیرید. برای ما آزاد کاران کاری ساده تر از راه اندازی یک وب سایت اطلاع رسانی با قالب‌های آماده بر روی یک سیستم مدیریت محتوای کدباز نیست در حالی‌ که بی شک پس از مدتی‌ انجام این کار دانش مربوط به کد نویسی و حتی تگ‌های ساده HTML را بدلیل عدم استفاده فراموش خواهید کرد.

توصیه : در کنار توجه به منافع مالی یک پروژه به کیفیت آن نیز توجه کنید. به قول معروف به دنبال پول در آوردن بی‌ دردسر نباشید. همیشه بین کارهای آسان و سریع و پروژه های که نیاز به تحقیق و مطالعه دارند تعادل ایجاد کنید . انتخاب پروژه های متفاوت به شما کمک می‌کند تا همیشه از دانش خود استفاده کرده و آن را از یاد نبرید.

بحران شماره چهار – درگیری با مسائل شخصی‌ و خانواد‌گی

 پنج بحران برای آزادکاران  - webtarget.ir

یکی‌ از بزرگترین مشکلات برای آزاد کاران همواره در گیر شدن ناخواسته با مسائل شخصی‌ و خانواد‌گی است .هنگامی که شما در خانه کار می‌کنید وقت بیشتر و آزاد تری را برای خود و خانواده دارید و میتوانید به سادگی‌ درگیر مسائل پیچیده خانوادگی که حتی به شما ارتباطی‌ ندارند گشته و در گیر بحرانی جدید شوید.در خانه به دلیل عدم وجود رئیس و از آن مهم تر ساعت کاری مشخص همه از شما در وقت نیاز انتظار کمک و همراهی دارند . متاسفانه هنگامی که یکی‌ از دوستانتان با شما تماس گرفته و مشغول درد دل‌ از مسائل شخصی‌ و خانواد‌گی است دیگر نمی توانید با بهانه هایی مانند سر کار هستم و یا پیش رئیسم هستم مکالمه را کوتاه کرده و بکار خود برسید.

توصیه : بهترین راه حل برای جلوگیری از این بحران تمرین گفتن کلمه نه می‌باشد. باید یاد بگیرید به اطرافیانتان به راحتی‌ نه بگوئید. به نزدیکان و اعضائ خانواده توضیح دهید اگر چه شما در خانه و با لباس راحتی‌ نشسته اید ولی‌ مشغول کار بوده و نیاز به تمرکز و آرامش دارید .

بحران شماره پنج – اتخاذ تصمیم‌های مالی و تجاری اشتباه

وقتی‌ برای کسی‌ کار می‌کنید به طور معمول درگیر مسائل پیچیده مالی و اتخاذ تصمیم‌های تجاری نیستید . اما هنگامی که شما یک آزادکارید مجبورید تا به تنهایی و یک تنه یک شرکت باشید. شما علاوه بر این که منشی‌ و رئیس خود هستید وظیفه سنگین تری مانند تعیین استراتژی و اخذ تصمیم‌های مالی و تجاری را نیز بر گردن دارید.

تصمیم‌های که اگر درست نباشند به سادگی‌ شمارا از مسیر کسب کارتان منحرف میکنند.بطور مثال برای یک آزاد کار هیچ چیز بدتر از درگیری برای تسویه حساب کامل یک پروژه نیست.اگر از ابتدا برنامه ریزی مناسب برای تقسیم بندی پولی‌ که از مشتری می‌گیرید داشته باشید هیچ وقت درگیر این مشکل به ظاهر کوچک ولی‌ بسیار بزرگ نمی گردید. ( پیشنهاد من این است که دریافت پول از مشتری را تقسیم کرده تا جلوی ضرر و زیان احتمالی‌ را بگیرید من معمولا ۵۰% از قرار داد را به عنوان پیش پرداخت ، ۲۰% پس از بار گذاری سایت ، ۲۰% پس از انجام تغییرات و ۱۰ % در مرحله اتمام و آموزش دریافت می‌کنم )

توصیه : مطالعه کتاب ها و مقالات مدیریتی میتوانند تا حدود زیادی راه گشا باشند. سعی‌ کنید در مسائل مربوط به استراتژی کسب کار و مسائل مالی بجای کسب تجربه و آزمون و خطا از تجربیات دیگران استفاده کنید . در آخر فراموش نکنید که شما مجبورید قبل از این که یک آزاد کار خوب باشید یک فروشنده زیرک و ماهر باشید. البته باید بگویم فروش و بازاریابی مربوط به طراحی وب سایت کار بسیار سختی است چون در ابتدا شما باید برای چیزی که وجود ندارد مشتری را متقاعد کرده و در اصطلاح هوا را بفروشید پس باید تلاش کنید تا مشتری امیدوار و مطمئن گردد که در انتهای کار آن قصر رویایی که برایش تعریف کرده‌اید را تحویل می‌گیرد.اکیدأ به شما توصیه می‌کنم که همیشه و تحت هر شرایطی با مشتری صادق باشید اگر از سیستم‌های کد باز استفاده می‌کنید لازم نیست تا به کارفرما بگویید که مثلا از سیستم محصول خودمان بهره میگیریم.( البته لازم هم نیست تمام جزئیات را شرح دهید )

منبع نوشته



نویسنده / مترجم : محمد مهذب

کارشناس نرم افزار ، طراح و برنامه نویس وب


28 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. امیرحسین
    4 February 2013

    سلام
    مطلب خیلی خوبی بود، واقعا من این موضوعات رو با تمام وجودم درک می کنم.
    ممنونم از راهکارهای خوبتون




    • محمد مهذب
      4 February 2013

      امیر حسین عزیز
      باسپاس از این که این مقاله مطالعه کردید. تمام این مسائل به شدت به آزاد کاران نزدیک هستند. ولی متاسفانه علی رغم نزدیکی از توجه ما دور می مونند. امیدوارم که شما هرگز دچارشان نشوید.




  2. جمشید
    4 February 2013

    سلام کار خوبی را شروع کرده اید موفق باشید .




  3. حامد
    4 February 2013

    این نه گفتن رو واقعاً باید یاد گرفت. درک این موضوع که شما بیکار نیستید برای دیگران خیلی مشکله.
    ممنون آقای مهذب.




  4. فرشته
    5 February 2013

    خیلی مطلب جالبی بود، منم هدفم اینه که نهایتا کارمند بودن رو ول کنم و آزادکار بشم و مطالب سایت شما خیلی بهم کمک میکنه.
    با تشکر




    • محمد مهذب
      5 February 2013

      سرکار خانم فرشته
      باسپاس از شما و یاد آوری مشکلات متن . در ضمن قبل از اینکه کارمندی را بگذارید کنار لطفا با دقت فکرکنید . آواز دهل شنیدن از دور خوش است




  5. فرشته
    5 February 2013

    در ضمن تمتن خیلی روان ترجمه شده و خوبه.
    فقط یه نکته نگارشی رو اشاره کنم که در ابتدای پست از عبارت “بر علیه ” استفاده کردین که درست نیس و به جاش باید از ” علیه ” استفاده شه.




  6. مهسا کیانی
    5 February 2013

    مرسی مطلب جالب و مفیدی بود




  7. مهدخت یافتیان
    6 February 2013

    با تشکر از مقاله خوبتون به نظرم وقتی کسی میخواد یک آزاد کار بشه لازم است که یک پکیج کامل از دانش ، مدیریت ، توانایی، خلاقیت، قدرت ریسک پذیری و عدم ترس از آینده را با خودش داشته باشه چون همیشه خودتی و خودت و مسئول کارهات و کار خیلی سختی که به نظر من همه کس از عهده اون بر نمی یان




    • محمد مهذب
      6 February 2013

      همکار ارجمند
      سرکار خانم یافتیان
      با سپاس از نظر شما . کاملا موافقم ولی بعضی وقت ها آزاد کار شدن یه انتخاب نیست و یک اجباره.




  8. متین
    6 February 2013

    ممنونم جناب مهذب برای مقاله خوبتون




  9. ابراهیم طبرستانی
    7 February 2013

    سلام
    با تشکر از مقاله بسیار مفیدتون
    موفق باشید




  10. علی حدادکار
    7 February 2013

    ممنون مقاله بسیار مفیدی بود.




  11. حسین بقایی
    8 February 2013

    عالی بود.
    این قسمت 4 خیلی ازار دهندست / وقتی کار می کنی و تمرکزت توسط افراد تو خونه از بین می ره!




  12. امید
    9 February 2013

    مقاله عالی بود و مطالب خوبی بود !!کار پر درامد ولی پر مشکل پس پیشرو داریم




    • محمد مهذب
      9 February 2013

      امید جان
      خیلی به امیدوار درآمد هم نباش . الان با این بحران اقتصادی خدمات وب به یک خدمات لوکس تبدیل شده که خیلی در اولویت نیست.




  13. محسن
    15 March 2013

    بسیار مطلب مفیدی بود. مرسی.




  14. اونترنت
    2 April 2013

    با تشکر از شما




  15. سعید
    9 April 2013

    سلام عزیز واقعا خوب بود
    استفاده بردیم




  16. حسین کیانی
    30 September 2013

    با سلام
    بسیار ممنون از مطلبتنون ، دقیق و صحیح بود.(واقعا از زبان یک حرفه ای بیان شده بود)




  17. سعید
    9 January 2014

    مورد آخر خیلی خطرناکه
    یک وقتایی میرسه پول باقی مونده ی پرووژه رو نمی دونی چجوری میتونی بگیری
    همین الانشم 60 درصد مبلغ از یه پروژه که تقریبا تحویل کامل شده رو نگرفتم موندم چه کار کنم …



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.