یافتن تعادل بین پروژه های شخصی و کاری

راهکارهای مناسب برای ایجاد تعادل بین پروژه های شخصی و کاری


مهسا کیانی 15 دیدگاه کار و زندگی Saturday, 17th November , 2012 35142 بازدید

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که دارای خلاقیت هستند، انجام پروژه های شخصی می تواند برای شما مفید و پر سود واقع شود. زیرا به شما این اجازه را می دهد تا در مجموعه ای از مهارت های خود رشد کرده و به شما کمک می کند جنبه خلاق بودن در کارتان را تقویت نمایید. فراتر از آن، پروژه های شخصی می تواند به صورت یک منبع درآمد جانبی باشد و یا رفته رفته به کسب و کار اصلی شما تبدیل شود.

یافتن تعادل بین پروژه های شخصی و کاری - webtarget.ir

بسیاری پیش آمده با غرق شدن در انجام پروژه های شخصی، انجام  پروژه های کاری را به آینده نزدیک موکول کنیم. البته همیشه تمایل به تعویق امور به مراتب در کارهای مشتریان بیشتر خواهد بود، به خصوص اگر مهلت زیادی برای تحویل کار به مشتری داشته باشیم ! از سوی دیگر، بسیاری از طراحان بیش از حد در انجام کارهای مشتری غرق می شوند و بحث خلاقیت در کار را که بخش اعظمی از آن محسوب می شود به فراموشی می سپارند. دلیل آن می تواند اختصاص زمان بیش ازحد معمول و یا بیش از حد متمرکز شدن بر روی پروژه های غیر شخصی باشد، کار کردن با این روش می تواند مخل یک حرفه و شغل خلاق باشد. در حالی که صرف ساعت هایی که برای آنها پرداختی توسط مشتری صورت نگرفته است، هیچ زمانی را برای رشد و یادگیری در حرفه ی طراحی وب باقی نخواهد گذاشت. در این مقاله به ترفندهایی  برای پیدا کردن تعادل بین این دو نوع کار اشاره خواهیم کرد: پروژه های کاری، که برای آنها مبلغی دریافت می کنیم و پروژه های شخصی.

اهمیت این موضوع چیست؟

در ابتدای همین مقاله هم به طور خلاصه اشاره شد که انجام هر دو نوع پروژه برای پرورش خلاقیت مهم است، پس اجازه دهید دلایل ایجاد و حفظ تعادل بین انجام کارهای شخصی و مشتریان را بررسی کنیم: انجام کار روی پروژه های مشتریان تنها به معنی داشتن کاری است که ما عمدتا اشتیاقی به آن نداریم، کمتر از حد مطلوب ماست و باید در هر صورت آن ها را انجام دهیم. حتی در مورد آن دسته از پروژه های کاری که مشتاق به انجام دادنشان هستیم و با هیجان زیاد و با عجله آن را انجام دهیم، نیز فاقد شور و شوق واقعی هستیم.

هنگامی که برای مشتریان کاری انجام میدهیم، در واقع هیچ دستاوردی را برای خود به وجود نیاوردیم .علی رغم انجام کاری که فقط دوست داشته ایم انجام دهیم، این نوع پروژه ها به خودی خود، تکیه گاه مناسبی برای پیشرفت کاری ما نیستند. پول و شیوه زندگی که ممکن است از اینگونه پروژه ها حاصل شود به مراتب کمتر از اشتیاق اولیه ی است که در زمان پذیرفتن پروژه تصور شده بود.

اغلب اوقات دریافت پول زیاد برای انجام یک پروژه، منجر به ارائه کار با کیفیت پایین می شود . محققان دریافتند، زمانی که کسی کاری را آزادانه و بدون فشار انجام دهد (همانند پروژه های شخصی)، نتایج بسیار بهتری دریافت خواهد کرد و در نهایت احساس شاد و بهتری نسبت به انجام آن خواهد داشت.

با صرف زمان بیشتر بر روی پروژه های شخصی، ممکن است کسی نتواند حرفه ی خود را به جلو پیش ببرد، اما می تواند با روحیه و توانایی بهتری کار کرده و در نتیجه پروژه های با کیفیت تری را تحویل مشتری دهد. اگر کسی تنها به انجام پروژه های شخصی فکر کند، این نوع پروژه ها هم می تواند رفته رفته به یک وظیفه تبدیل شود. یکی از واقعیت های طبیعت انسان این است که بخواهد کار کند و مطمئنا بدون تنش و چالش های متعادلی که از کار کردن به وجود می آید، با نارضایتی روبرو می شود. به بیان ساده تر، کار بیش از حد در حوزه ایی که آن را دوست داریم، ممکن است ما را از آن دل زده کند! بنابراین، به مشتری نیازمندیم(یادمان باشد که همیشه تعادل را در این نوع کار در زندگی حفظ کنیم ) . و به منظور حرکت رو به جلو حرفه و شغل خود، نیاز داریم بخشی از زمان خود را به پروژه های شخصی اختصاص دهیم ،  تا کیفیت کارخود را حفظ نماییم . بدون هر یک از این کارها، کارهایی با کیفیت بالا نخواهیم داشت و حتی ممکن است فرصت های شغلی که به وجود می آیند را از دست بدهیم.

تعادل را بیابید

همیشه در زندگی دوره هایی وجود دارد که بیش از حد کار برای انجام داشته باشیم و زمانی دیگر برای انجام پروژه های شخصی نماند. همچنین زمانی هم وجود دارد که کار زیادی نداشته باشیم و شروع به فکر در مورد کارهای خلاقانه وشخصی می نماییم و بخش اعظمی از وقتمان را برای انجام آن ها زمان بندی نماییم. در بیشتر موارد، خلاقیت هایی که در این راستا به وجود می آیند باعث ایجاد توازن میان پروژه های شخصی در مقابل پروژه های کاری، خواهند شد. با این حال، یک مدیریت عاقلانه باعث می شود از هیچ کدام از این نوع پروژه ها دور نشویم.

تعادل را بیابید - webtarget.ir

در زیر به سه نکته برای حفظ تعادل در پروژه ها اشاره خواهیم کرد:

1ـ اختصاص یک روز از هفته به پروژه های شخصی

تعیین یک روز از هفته برای پروژه ی شخصی به شما کمک خواهد کرد که به طور کامل بر روی آن متمرکز شده و پیشرفت رو به جلویی را داشته باشید. همچنین به ذهن شما زمانی برای استراحت کامل از هر گونه وظایف مربوط به مشتریان را می دهد. صرف وقت بر روی پروژه های شخصی می تواند به عنوان یک “ تعطیلات” دور از دغدغه های کاری و مشتریان محسوب شود ، هنگامی که شما مجددا به سراغ کار خود برگردید، درمی یابید که کارتان روان تر و ساده تر پیش میرود و حتی ممکن است راه حل هایی برای مشکلاتی که از قبل داشته اید را نیز بیاید . این روش نقش بسیار مهمی در دور ماندن از دغدغه های کار برای شما بازی می کند.

2ـ منابع مالی خود را همیشه چک نمایید

از آنجا که در نهایت با پروژه هایی که برای مشتریان انجام می دهیم صورتحساب هایمان را پرداخت می نماییم، دوست نداریم به برای انجام دادن آن مهلت زیاد و وقت اضافی درخواست کنیم بلکه تلاش می کنیم و هرچه سریع تر آنها را انجام می دهیم و هزینه پروژه را دریافت کنیم. اگر دچار اشتیاق زیادی برای انجام پروژه های شخصی شده اید، که قطعا برای خیلی از ما رخ داده است، همیشه هوشیارانه منابع مالی خود را زیر نظر بگیرید و کنترل کنید زیرا در صورتی که بیش از حد در پروژه های شخصی غرق شوید، پس از اتمام حساب مالی، مطمئنا پس از مدتی دوباره به انجام کار برای مشتریانتان برخواهید گشت.

به این ترتیب، اگر می خواهید هفته ها، روی پروژه های شخصی وقت بگذارید، حتما می بایست برنامه ریزی کرده و بودجه ای برای آن در نظر بگیرید! حتی ممکن است صرفه جویی از قبل، در این زمینه به شما کمک بسیاری نماید.

3ـ اگر افکارتان به شما حمله کرد,به استقبال آنها بروید

زمانی که هیچ ضرب العجلی برای انجام پروژه ها وجود نداشته باشد و فهرست اولویت آنها انعطاف پذیر باشد، اگر موارد الهام بخشی برای ساختن یک پروژه به ذهنتان خطور کرد، به استقبال آن ها بروید. این موضوع می تواند هم در پروژه های شخصی وهم در پروژه های کاری اعمال شود. گاهی اوقات هیچ گونه حس و کششی برای انجام پروژه های کاری وجود ندارد، آن را تا زمانی که وقت دارید و به تاخیر بیاندازید یا کنار بگذارید. پس ازمدتی کشش و انرژی لازم برای انجام آن را بدست خواهید آورد و در نهایت در یک بعدازظهر کوتاه خواهید دید که چه پیشرفتی در انجام آن خواهید داشت.(من عاشق این نوع بعدازظهرها هستم)

در پروژه های شخصی تنوع ایجاد نمایید

موثر ترین راه برای انجام دادن کار این است که بر روی آن کاملا متمرکز شویم . همان رویه ای که برای انجام پروژه های شخصی پیش می گیریم. نکته مهم دیگر این است که به منظور حصول اطمینان از انجام کامل پروژه و با کیفیت مناسب، در یک زمان مشخص، فقط به انجام یک پروژه بپردازید.

در پروژه های شخصی تنوع ایجاد نمایید - webtarget.ir

با این حال چه اتفاقی می افتد اگر شما بخواهید به صورت همزمان با کار مشتریان به انجام کاری خلاقانه دست بزنید که در هر دو پروژه شخصی و کاری از آن بهره گیرید؟ خیلی خوب است وقتی کار دیگری در طول ساعات کار به عنوان استراحت داشته باشیم . کار کردن بر روی دو پروژه بزرگ می تواند تبدیل به یک مسئولیت بزرگ شود، بسیاری از افراد خلاق تمایل دارند تعادلی بین یک پروژه شخصی و پروژه های مشابه اما کوچک ایجاد نمایند. این ممکن است شامل وبلاگ نویسی، ایجاد یک پروژه شخصی خلاق که به دور از صنعت است یا شاید یادگیری یک زبان جدید و یا یک سرگرمی هنری باشد .

نتیجه گیری

بسیاری فکر می کنند که برای پروژه های شخصی خود فقط در اوقات فراغت وقت صرف کنند، اما در حقیقت این ایده عملی نمی شود. این نوع پروژه ها را باید برنامه ریزی کرد، و همانند پروژه های کاری با آنها برخورد نمود زیرا آنها نیرو محرکه یک حرفه ی خلاق در حال حرکت خواهند بود و همچنین فرد را خلاق و شاد نگه می دارند و باعث ایجاد کنترل در کسب و کار و حرفه ای بودن می شوند . این هیجان انگیز است که بدانید در حال حاضر بهترین توصیه اینست که زمان بیشتری را به چیزهایی که دوست دارید اختصاص دهید! پیدا کردن تعادل بسیار مهم است: کارهای مشتریان برای گذران زندگی کافی است، به طوری که پروژه های شخصی، پیشرفت را در زندگی کاری برایمان در پیش دارند.



نویسنده / مترجم : مهسا کیانی

به طراحی وب سایت علاقه زیادی دارم و در این زمینه فعالیت می کنم


15 دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. میلاد
    17 November 2012

    میشه منبع نوشته رو اعلام کنید.

    البته شایدم خودتون نوشته باشید :D




    • مهسا کیانی
      19 November 2012

      منبعش از سایت onextrapixel.com گرفته شده آقا میلاد
      من فقط ترجمش کردم




  2. داریوش
    19 November 2012

    مطلب بسیار مفیدی بود. لذت بردم.




  3. سروش
    20 November 2012

    اگر ممگنه یک قسمت برای پرسش و پاسخ یا فروم درست کنید تا سوالاتمون را بپرسیم و اساتید جواب بدن




  4. سروش
    20 November 2012

    دستور z-index در css چه کاربردی داره ؟؟؟؟

    هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم.ممنون میشم یکی کامل توضیح بده




    • mt.rezaei
      22 November 2012

      دستور zindex ترتیب قرار گرفتن لایه های مختلف روی هم رو کنترل میکنه
      به عنوان مثال اگر دو تا div داشته باشی که نصف هر کدوم روی هم افتاده
      شده باشه به دو div هم z-index میدی و اونی که میخوای بالاتر از یکی
      دیگه باشه رو مقدار zindex اش رو بیشتر از div دیگه میدی.




  5. مهدی
    22 November 2012

    سلام
    من مطالب این سایت رو دنبال می کنم. مطلب شما بسیار جالب بود. متشکرم




  6. مسلم
    4 December 2012

    متن مفیدی بود، ممنونم بابت زحمتی که کشیدید.
    مساله ی تقسیم زمان واقعا برای من حل نشدنیه، درس و دانشگاه، مشتری، ایده های بسیار زیاد، وبگردی + وقت مناسب ورزش و رسیدن به خودم، خانواده و… سخته!




  7. امید
    9 December 2012

    سلام
    میتونی شما یه تعریفی بکنی پرژه شخصی رو؟ من واضه متوجه منظورت نشدم.




    • مهسا کیانی
      11 December 2012

      منظور از پروژه شخصی همون پروژه هایی هست که به تنهایی انجامشون میدیم به عنوان یک آزادکار




  8. omid
    11 January 2013

    مطلب خيلي جالبيه ولي توي عمل پياده كردنش يه كم سخته.
    برنامه ريزي دقيق و اصولي و البته يه كم همت باشه ميشه به همه كارها به نحو احسنت پرداخت.
    طوري كه هم خدا راضي باشه هم بندگان خدا



  9. متن مفیدی بود، ممنونم بابت زحمتی که کشیدید.




  10. اونترنت
    2 April 2013

    ممنونم



  11. ممنونم عالی بود




  12. رضا
    13 November 2015

    عالی بود ممنون



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2024 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.